Managementul timpului sau cum sa fii tu pe primul loc
4/4122
calendar_month 16 Aug 2007, 00:00
Probabil ai observat ca tendinta lumii contemporane este de a pune cariera pe primul plan si de a investi in proprotie de 99% din timp formarii si dimensionarii profesionale. De acord, cariera trebuie sustinuta in permanenta, insa problema survine acolo unde timpul alocat serviciului se ia la intrecere cu cel destinat vietii personale, tinzand sa-l intreaca.

Pentru multi dintre noi, aceasta cursa este castigata de – ati ghicit – profesie. Tot pentru acestia, s-a inventat un concept care sa rastoarne rigorile conform carora cariera nu poate fi pe primul plan decat daca inlocuieste TOTUL.

Muncesti si ziua si noaptea. Si in weekend. In ceea ce priveste concediul, nu ti-ai mai luat de vreo 5 ani, ca, deh, ce-i mult strica. Atunci intervine necesitatea stabilirii si urmaririi unui plan de folosire eficienta a timpului. Un punct important pe agenda este stabilirea prioritatilor. Desi pare simplu, pune multe probleme celor care nu pot ierarhiza eficient diversele activitati in functie de valoarea pe care le-o acorda.
Incepe cu inceputul. Fii obiectiv/a si determina cat mai precis lucrurile care iti aduc cea mai mare multumire. Cum poti face asta? Numai tu stii cat valoreaza o anumita activitate pentru tine, mai ales din prisma rezultatelor pe care le promite realizarea ei, dar si prin simpla satisfactie de a o face. Asadar, e recomandabil sa incepi prin a-ti stabili "punctajul" dupa care evaluezi diversele sarcini.
Nu orice lucru care iti face placere este si o prioritate, oricat ne-am dori, asadar uneori ne prinde bine o privire obiectiva asupra sarcinilor cand dorim sa ne fixam punctele importante pe agenda. Cariera la job, cariera acasa si cariera in pat nu se poate. Oricat de mult ne-am dori sa „ne inaltam” prin intermediul jobului, suntem oameni, nu roboti.
Prima strategie este sa stabilesti care sunt proiectele cele mai importante pe care le desfasori intr-o anumita perioada si care este termenul de rezolvare a lor? Acesta prima operatiune este denumita generic Estimare. Se presupune din start ca te vei stradui sa faci o estimare corecta in ceea ce priveste termenul de rezolvare, fara sa recurgi la amanari sau la tehnica ascunsului dupa deget. Ai ceva de facut si iti asumi responsabilitatea pentru asta.

Dupa care ar fi bine sa inveti sa operezi cu conceptele C, P, R (altfel spus, Cerinte, Profit si Recompense), pe care trebuie sa ti le treci in revista lunar. Tradu fiecare factor printr-o intrebare specifica, de genul: Ce am de facut? Cat investesc in asta? Ce am de castigat? Si asta inseamna ca ai folosit o strategie de Evaluare. Atunci cand exista o proportie rezonabila intre cerintele slujbei, eforturile depuse pentru a le indeplini si satisfactia muncii intr-un final terminate, inseamna ca esti pe calea cea buna. Folosirea unei tehnici de redactare, fie ca este pe hartie sau pe calculator, te ajuta sa vezi, negru pe alb, ce ai de facut pentru a castiga ce iti doresti.

Un ultim pas, strategia Eliminarii, este cel de a mai reduce din numarul de sarcini, prin delegarea altcuiva cu ele. Nu le poti face tu chiar pe toate. Incepe cu o intrebare de bun simt precum: "Ce anume din ceea ce fac poate fi rezolvat de altcineva?". A insarcina pe altii, mai priceputi sau mai motivati, cu anumite solutionari, poate fi nebanuit de benefic pentru toata lumea.

Nu iti face griji daca planificarea nu iti iese din prima- ca in orice domeniu, este nevoie de putina practica si perseverenta. In plus, prioritatile nu sunt rigide prin natura lor, uneori chiar se recomanda sa le adaptezi la diversele schimbari din orarul tau, cand situatia o cere. Asadar fii cat se poate de flexibil/a si acorda-le atentia cuvenita.



De asemenea, nu este indicat sa te cramponezi de diverse maruntisuri cronofage care sunt mai periculoase decat ai banui. William James a spus ca arta de a fi intelept este "arta de a sti ce sa treci cu vederea". In diverse maruntisuri fara valoare ne putem risipi, pe negandite, deviind de la drumul pe care ni l-am ales.
Daca vei incerca sa alegi ca prioritati acele lucruri care stii ca iti aduc satisfactie, va fi mult mai usor sa nu imprastii timp pretios pe nimicuri sau pe sarcini care atarna ca poverile. Pledez pentru alternativele care ne fac fericiti, chiar daca in final suntem obositi, pentru cele care ne fac sa zambim cand le ducem la indeplinire. Viata e prea scurta pentru a nu ne pune propria multumire pe primul loc.