RELATIILE PUBLICE SAU CUM CREAM O BUNA REPUTATIE

calendar_month 31 Aug 2007, 00:00
PR-ul se ocupa si cu infrumusetarea adevarului. Nu este nici manipulare, nici minciuna. Exact cum persoanei pe care o iubesti: mama, frate, iubita sau prieten, ii spui lucrurile pe care vrea sa le auda, sau le spui mai des poate decat iti vine in mod normal sa o faci, fara ca asta sa insemne ca o minti, tot asa PR-ul comunica adevarurile pe care compania le considera relevante pentru un anumit public-tinta (clienti, furnizori, parteneri). Iar rezultatul acestei comunicari se traduce in simpatie, incredere, fidelizare. Un bun PR-ist trebuie ca, in primul rand, sa inteleaga foarte bine nevoile celui pentru care comunica, pe care le structureaza intr-o strategie de comunicare.
Pentru aceasta este esential sa ii puna clientului intrebarile corecte. A doua mare calitate a PR-ului este aceea de a scrie foarte bine, de a imbraca adevarul in cuvinte frumoase si cu impact, fie ca este un discurs pentru clientul sau in fata a trei parteneri de afaceri sau in fata unei scene, sau ca este vorba de un articol de presa, ce se posteaza pe site, sau unul de prezentare a firmei. A treia calitate este modul in care acesta relationeaza cu oamenii. In PR, de foarte multe ori partenerul de zi cu zi inseamna oamenii din presa, dar la fel de importanta este relationarea cu clientul, cu publicul si cu proprii colegi.
Odata strategia definita, PR-ul se concentreaza doar pe aplicarea acesteia in practica, utilizand tacticile uzuale de comunicare: organizarea de evenimente, conferinte de presa, sponsorizari, dar si gasirea unor pretexte inedite de comunicare. Aceste lucruri pot fi invatate in facultate si din carti, insa foarte mult ajuta experienta si inteligenta nativa. In Romania exista 15-20 de companii mari de PR. La acestea se adauga purtatorii de cuvant sau departamentele de comunicare din cadrul institutiilor statului, unde sunt si oameni talentati, dar si foarte multe pozitii ocupate doar pentru ca au aparut in organigrama de cand vorbim de UE.
In total, in Romania sunt peste 1000 de oameni implicati in aceasta activitate, insa piata este tanara si intr-o dinamica continua. Deoarece domeniul a inceput sa se profesionalizeze si la noi, cele mai mari sanse de angajare le au absolventii facultatilor de Comunicare si Relatii Publice, Jurnalism, Stiinte Sociale, Filosofie, Filologie sau Marketing, dar componenta personala joaca un rol esential in acest job, portile fiind practic deschise pentru orice tanar talentat, indiferent de pregatire.
Nivelul salariilor in bransa variaza foarte mult, de la 200 euro pentru cei proaspat iesiti de pe bancile facultatii si pana la 2.000 euro, in cazul oamenilor cu experienta din firmele de PR, care coordoneaza mai multe conturi si care in paralel au grija ca echipele de oameni din subordine sa transpuna in practica strategiile de comunicare.
Sursa: Gandul
Noutati




