
`Fat Frumos dotat cu cal alb ofera servicii de eliberare printeselor din Turnul Alb`- cam asa ar suna acum un anunt matrimonial medieval-idilic. Dar oare chiar vrem sa traim in epoca medievala?
Astazi sexul nu mai este un subiect tabu. Oricine poate citi in revistele de femei cum sa stimulezi, tips-uri pentru un sex salbatic, in timp ce revistele pentru barbati se rezuma la poze sugestive cu cateva comentarii.
Dar nu a fost mereu asa. Istoria sexului, ca subiect social, a fost in permanenta schimbare si nu numai de la decenta spre promiscuitate. Etica sexula crestina nu a fost nici uniforma, nici statica de-a lungul mileniilor.
Au existat 3 tipuri de `doctrine` sexuale care defineau moralitatea in tarile crestine europene.
1. Functia reproductiva, singura functie a sexului, este o insusire normala si, daca este respectat cursul naturii, se respecta si normele sociale si morale.
2. Sexul este impur, o sursa de rusine si murdarie.
3. Sexul este un simbol al placerii si o modalitate de exprimare a dragostei conjugale, iar relatiile sexuale aprofundeaza cunoasterea partenerului si intimitatea.
Scriitorii evului mediu promovau primele doua viziuni asupra sexualitatii, insa de-a lungul istoriei umanitatii toate trei au criterii care ghidau viziunea asupra ce este sexul.
Cuplurile casatorite din elita Romei Antice aveau o gospodarie care includea oameni (sclavii, servitorii si fii si sotia) si proprietati (animale si bunuri imobiliare). Capul familiei, barbatul nu face parte din propria familie.
Sfantul Augustin si contemporanii sai considerau sexul un pericol moral si periculos deoarece dorintele si sentimentele sexuale, mai ales reactiile organelor sexuale nu puteau fi controlate de vointa umana.
Cassian a elaborat un set complex de reguli disciplinare care protejau indivizii de impulsurile sexuale. Regulile reglau dieta, imbracamintea, contactele sociale, obisnuintele legate de somn, postura si alte aspecte ale vietii de zi cu zi toate avand rolul de a elimina stimulii fizici, psihici si emotionali care ar putea sa declanseze dorintele carnale.Autorii patristici, ca si legea Romei, presupuneau existenta consimtamantului ca baza a unui mariaj. Ei respingeau ideea ca sexul marital reprezenta o parte importanta a relatiei dintre soti. Impotenta nu era deci un motiv pentru desfacerea unei casatorii.
Autoritatile crestine avertizau cuplurile casatorite ca trebuiau sa faca sex doar in scopuri adecvate: doar in scopul procrearii. Contraceptia nu trebuia practicata deoarece insemna o interferare a omului asupra cursului vietii si a destinului sau.
In perioada medievala era permis doar sexul in cadrul cuplurilor casatorite si chiar si placerea contactelor trebuia evitata. Sexul era o favoare data de legatura binecuvantata a casatoriei, nu un drept, si doar procreerea ii scuza pe soti de pacatul actului sexual.
Legea medievala interzicea relatiile sexuale in timpul zilei, atunci cand femeia era insarcinata, la menstruatie sau alapta, in zilele de sarbatoare, joia, vinerea, sambata si duminica. Se mai interzicea sexul daca esti dezbracat, sau in biserica (era permis doar daca incercai sa concepi un copil).
Nu trebuiai sa prelungesti actul mai mult decat era strict necesar, sarutul nu era permis, era doar permisa doar pozitia misionarului (erau interzise restul pozitiilor `ciudate`) Sexul oral era strict interzis. Daca faceai sex (imbracat, in pozitia misionarului, pe intuneric) trebuia sa incerci sa nu iti provoace o placere prea mare, nu trebuia sa te bucuri de el.
Sexul oral si anal este ne-natural si era considerat un pacat mai cumplit decat adulterul sau concubinajul. Adulterul si sexul in afara casatoriei au fost declarate oficial erezii in anul 1287.
LEONARDO DA VINCI SI SEXUL IN RENASTERE




