OAMENII SUNT MAI RECEPTIVI LA BARFA DECAT LA ADEVAR

calendar_month 22 Oct 2007, 00:00
Intr-un nou studiu facut de Institutul de Biologie Evolutiva Max Plank din Plon, Germania se arata ca barfa poate sa fie mai influenta asupra judecatilor oamenilor decat observatia directa.
Barfa nu e privita niciodata cu ochi tocmai induiosatori, insa "vorbitul pe la spate" nu este intotdeauna un lucru rau. Barfa consolideaza legaturile sociale si normele grupului.
Studii anterioare au descoperit ca oamenilor sunt interesati mai mult de informatiile ce privesc persoanele de acelasi sex si cu varsta apropiata de a lor. In plus ei sunt predispusi sa transmita informatii negative despre oameni cu statut social superior si raspandesc mai usor vestile bune legate de prieteni.
Experimentul a luat forma unui joc: un grup de 9 studenti. In fiecare runda fiecare trebuia sa decida daca va da o anumita suma de bani unui alt "jucator" anonim. Pe masura ce jocu continua, jucatorii isi schimba partenerii si au primit informatii referitoare la deciziile luate de partenerii actuali in etapele anterioare de genul "jucator generos" sau "zgarcit uracios". In urmatoarele runde se introduce si barfa.
Atunci cand unui jucator li s-a dat informatii despre comportamenul anterior al partenerului si comentariile celorlalti jucatori sau ale cercetatorilor care scriau ca si cand ar fi fost jucatori, era mai receptiv la barfa. Un cuvant rau ar putea sa spulbere repede o imagine de generozitate.
"Oamenii ar putea sa isi ajusteze parerile la imaginea pe care o are lumea despre ceilalti. Ei nu vor sa iasa in evidenta. Intr-un fel asta e infricosator." spune Ralf Sommerfeld, conducatorul experimentului.
Antropologul Kevin Kniffin, de la Universitatea Wisconsin atrage atentia ca cooperarea este mult mai complicata in viata reala. "Este important sa recunosti prezenta puterii de diferentiere."
"Din moment ce parerile anumitor oameni sunt mai importante, parerile acestori oameni conduc la mai multe consecinte decat in cazul altora."
Sommerfeld recunoaste ca situatiile reale includ si alti factori. "Uneori exista mai mult decat o sursa a barfei si deseori oamenii stiu daca sursele sunt de incredere. De asemenea, in afara unui joc, barfitul este riscant: Zvonurile pe care oamenii le imprasitie pot distruge imaginea cuiva."

Noutati




