studentie.ro  »  Info studentie  »  Dictionare  »  RIGA CRYPTO

RIGA CRYPTO

calendar_month 29 Aug 2006, 00:00
Riga Crypto si lapona Enigel de I. BarbuPoemul Riga Crypto si lapona Enigel, scris si publicat in 1924, completeaza ciclul baladesc si influenteaza intreaga creatie ulterioara a lui Ion Barbu. Reprezinta un cantec batranesc de nunta spus de un menestrel unui nuntas care-l cere la spartul nuntii, in camara. Este o poveste din lumea vegetala, o alegorie simbolica. Pentru Riga Crypto, craiul care imparateste peste bureti, dragostea pentru Enigel, lapona care calatoreste cu renii ei catre soarele Sudului, va deveni fatala. Fiinta a umbrei si racorii, este surprins de soare langa Enigel, care-l cauta cu nostalgie nutrita in Nordul polar, ranindu-l sufleteste. Ca si in Dupa melci, intamplarile exterioare sunt determinate de ipostazele naturii, aici sacrificarea melcului este ceruta de firea nestatornica a primaverii reci, iar in Riga Crypto si lapona Enigel de aparitia subtila a soarelui: Dar soarele, aprins inel, / Se oglindi adanc in el ,/ De zece ori, fara sfiala, / Se oglindi in pielea-i cheala; // Si sucul dulce inacreste! / Ascunsa-i inima plesneste, / Spre zece vii peceti de semn / Venin si rosu untdelemn / Mustesc din funduri de blestem // Ca-i greu mult soare sa indure / Ciuperca cruda de padure, / Ca sufletul nu e fantana / Decat la om, fiara batrana, // Iar la faptura mai firava / Pahar e gandul cu otrava, / Ca la nebunul riga Crypto, / Ce focul inima i-a fript-o. Transpus in plan simbolic, personajul principal, Riga Crypto, este un nume tainuit (cryptos), reprezentand un cuget inchis in sine, inima ascunsa. Simbolizarea prin ciuperca a unui asemenea suflet fragil in fata naturii este dramatica.Enigel, lapona ce poarta un nume tataresc al raului Ingul, afluent al Bugului rusesc precizeraza T. Vianu, descinde deci din regiuni nordice, este o fiinta linistita, mica, intruchipand o lume superioara, echilibrata. In drumul ei repetabil, ce semnifica transhumanta, il intalneste pe Crypto: De la iernat, la pasunat, / In noul an, sa-si duca renii, / Prin aer ud, tot mai la sud, / Ea poposi pe muschiul crud / La Crypto, mirele poienii. Drumul explica aspiratia spre soare, spre lumina. Povestea fantastica, ca si cea din Luceafarul, se desfasoara in visul fetei; rolurile fiind inversate fiinta feminina fiind superioara, iar cea masculina cea inferioara. Aceasta a determinat critica literara sa vorbeasca despre poem ca despre un Luceafar intors.Imbierea laponei de catre Crypto este comparabila cu chemarile Catalinei din Luceafarul; Enigel, Enigel, / Ti-am adus dulceata,Iaca./ Uite fragi, tie dragi / Ia-i si toarna-i in puiacasau:Enigel, Enigel, / Scade noaptea, ieslumine, Daca pleci sa culegi, /Incepi rogu-te, cu mine.Refuzul este categoric: Riga Crypto, riga Crypto, / Ca o lama de blestemVorba-n inima ai infipt-o! / Eu de umbra mult ma tem.Regele Crypto prefera si el somnul fraged si uitarea.Sa ma coc, Enigel, / Mult as vrea, dar, vezi de soareVisuri sute, de macel, / Ma despart. E rosu mare, /Pete are fel de fel; Lasa-l, uita-l,In somn fraged si racoare.Comuniunea nu poate avea loc; Riga Crypto neputand sa-si depaseasca conditia devine o ciuperca otravitoare, asemenea unei fiinte alienate, nebune, infranta de imposibilitatea atingerii pragului superior.Crypto se insoteste acum: Cu Laurul Balaurul / Sa toarne in lume aurul, / Sa-l toace, gol la drum sa iasa, / Cu maselarita mireasa, / Sa-i tie de imparateasa.Crypto reprezinta in plan uman, o constiinta care prefera sa se retraga in sine, intr-un univers ideal. Este, spune T. Vianu, ceea ce s-a intamplat cu Ion Barbu, momentul revenirii lui la latura ermetica. (C.B.)