INTERVIU CU ADRIANA TARUS, AUTOAREA CARTII "PEACE PR, RELATIILE PUBLICE IN PROCESELE DE OBTINERE SI MENTINERE A PACII"
5/5361
calendar_month 12 Nov 2007, 00:00
Adriana Tarus s-a nascut in 1984 la Bucuresti. A absolvit Facultatea de Comunicare si Relatii Publice din cadrul SNSPA in 2007. In 2006 a fost bursier ERASMUS la "Institute for Media and Communication Studies" din cadrul TU Ilmenau, Germania.
Interesul pentru tot ce inseamna comunicare prin intermediul noilor media (bloguri, citizen journalism, Web 2.0) a fost starnit in acel cadru universitar german. A participat la cercetarea "Aspects of DigitalGames Culture" si a publicat rezultatul studiului "Eastern European Gaming Culture" in jurnalul de cercetare academica "People, Markets, Media and Management". Ideea de "Peace PR" s-a conturat tot in Germania in cadrul unui seminar de cercetare despre mass media si procesele conflictuale, condus de prof. dr.Thomas Hanitzsch.

In prezent este redactor-sef adjunct la site-ul Realitatea.net si urmeaza Masteratul de Comunicare Politica din cadrul SNSPA. Contact: 0740 114 805 - Adriana Tarus
1.De ce ai ales sa urmezi Facultatea de Comunicare si Relatii Publice?

In 2002, acum 5 ani, cand am luat decizia de a urma FCRP, am avut in vedere doua lucruri. In primul rand, stiam foarte clar ca vreau sa lucrez intr-un domeniu al comunicarii. Aveam talent la scris, imi placea sa fac lucruri creative si sa ma joc cu diferite idei, transpunandu-le in felurite forme. Initial am vizat publicitatea, iar FCRP era cunoscuta drept cea mai buna formatoare de profesionisti in acest domeniu. In al doilea rand, mi-am dorit sa urmez o facultate moderna, cu renume, iar FCRP mi s-a parut ca indeplineste aceste criterii. Recunosc ca in 2002 am cochetat si cu ideea de a da la Drept, dar mi-am dat seama ca domeniul stiitelor comunicarii mi se potriveste mai bine. Ma bucur ca inca sunt 100% convinsa ca am luat decizia cea buna...

2. Daca ar fi sa faci un clasament al celor mai interesante 5 cursuri urmate in aceasta facultate, care ar fi acelea si de ce?
Off, ce intrebare grea. Intotdeauna mi-a displacut sa fac clasamente. Mi s-ar parea ca neindreptatesc atatia profesori care si-au dat silinta sa ne impartaseasca lucruri de valoare, incat prefer sa nu fac topuri. Totusi, trebuie sa mentionez neaparat cursurile de Tehnici de redactare in ralatii publice pentru ca a fost unul dintre cele mai practice si aplicate cursuri, Teoria comunicarii pentru ca ne-a deschis mintile, Relatii publice internationale pentru ca ne-a inspirat pasiune pentru meseria noastra, Semiotica pentru teoriile fascinante, Mass media si societatea pentru utilitatea si actualitatea sa. Si aici as vrea sa adaug un lucru important. Au fost multe voci de studenti care in timpul facultatii s-au plans ca FCRP este o institutie neserioasa, ca nu se face carte, ca te poti “strecura” fara probleme...In tot cazul, cuvinte dure la adresa facultatii noastre. Eu insa sunt de parere ca daca abordezi cu seriozitate facultatea si daca iti doresti cu adevarat sa inveti, atunci ai ce invata. Intotdeauna exista asa-numite “scurtaturi”, insa pentru a te forma conteaza parcursul si aici intervine chestiunea de alegere. Depinde pe unde vrei sa o iei si ce responsabilitati esti pregatit sa iti asumi, cat de disponibil esti ca sa te implici.
3. De-a lungul celor 4 ani de studiu au fost cursuri care ti-au schimbat perspectivele asupra lumii sau propriile viziuni? Care ar fi acelea?
Au fost multe cursuri cu adevarat marcante, nu numai din punctul de vedere al materiei, ci si datorita personalitatii extraordinare a profesorului. De cateva ori ne-a impresionat atat de tare un gest al unui profesor sau o idee pe care ne-o transmitea, incat ne treceau fiorii. Am avut parte de profesori extraordinari si sunt recunoscatoare pentru acest lucru. Tocmai de aceea nu as vrea sa nominalizez pe nimeni anume acum. E vorba de respect...
4. Daca ar fi sa urmezi o alta facultate, care ar fi aceea? Motiveaza-ti alegerea?
Stiu ca am spus mai devreme ca sunt inca 100% sigura ca acum 5 ani am facut cea mai buna alegere, dar adevarul este ca, bineinteles ca orice om tanar, la inceput de drum, am avut si eu ezitarile, nesigurantele si nelinistile mele. Cele mai multe au fost legate de faptul ca dupa terminarea facultatii nu puteam sa spun nimanui ce fac concret, nu aveam o meserie in sine. Lumea inca se uita destul de sceptic la tine cand esti specialist in relatii publice. Anul trecut, la inceputului anului IV, am resimtit cel mai acut lucrul acesta. Simteam nevoia unei facultati din care sa ies cu ceva concert. Sa am un raspuns punctual la intrebarea “Dar tu ce stii sa faci?”De aceea cred ca daca ar TREBUI sa aleg o alta facultate, atunci ar fi Stomatologie sau Dreptul. Nimeni nu se uita stramb la tine daca spui ca esti avocat sau stomatolog. Daca spui insa ca esti “specialist in relatii publice” lumea se uita la tine cu un soi de mila si neincredere, de parca ai face parte dintr-o rasa extraterestra.
5. Vorbeste-ne despre experienta ca bursier Erasmus. Ce ti-a placut foarte mult si ce nu a fost pe placul tau?
O experienta Erasmus inseamna cat inca o viata. E ca si cum ai trai de doua ori. Intr-un singur semestru am intalnit mai multi oameni decat am intalnit in toti cei apatru ani de facultate. Atatea natii, atatea culturi...A fost o experienta incredibila sa ai oameni in jurul tau atat de dornici si de deschisi sa impartpseasca din cultura lor, din ceea ce ii defineste pe ei, din ceea ce inseamna acasa. Cele 6 luni la TUI Ilmenau m-au imbogatit enorm pe acest plan. Dar nu numai. Mai este un aspect esential. Eu am plecat acolo un proiect pe Corporate Communication, pe brand organizational si comunicare interna. Cand am vazut oferta de cursuri pentru studenti internationali am fost destul de dezamaita pentru ca nu era prea bogata si viza domenii destul de tehnice, ce nu puteau fi incadrate in aria mea de interes si pentru care nici nu aveam cunostintele necesare. Dar dupa mai multe discutii cu conducerrea facultatii si dupa un research temeinic am reusit sa ne alcatuim o curricula cuprinzatoare si interesanta. Cel mai interesant a fost cursul domnului profesor Thomas Hanitzsch "Mass media and war" in urma caruia am si inceput documentarea pentru cartea Peace PR. De la Corporate Communication am ajuns la Peace PR. Gasisem un subiect neexploatat si am fructificat aceasta oportunitate. Gasisem nisa prin care imi oferea sansa sa ma afirm. Alte cursuri interesante pe care le-am facut au fost: Digital Audio, Gender Training, Aspects of Digital Games Cultural si Visual Literacy.
6. De ce ai ales sa activezi in noile media (bloguri, citizen journalism, Web 2.0)?
Dupa cum vezi, toate materiile din Germania au avut legatura cu domeniul digital. Am interactiont foarte mult in campusul german cu tot ce inseamna noile media. Am experimentat ce impact au aceste social media, am invatat ce inseamna cu adevarat web 2.0. Fiind lucruri atat de noi si de fascinante, e normal sa fii atras de domeniu. Invatam practic deodata cu profesorul...Ne completam unii pe altii. Azat ca subiect, cat si ca proces de invatare a fost deosebit. Apoi aceste lucruri s-au legat foarte bine de tematica cartii mele si, in consecinta, le-am aprofundat. Intamplarea a facut ca, odata intoarsa in tara, sa ma angajez tot in domeniul new media, si anume la realitatea.net.
7. Ce inseamna sa scrii o carte? Care sunt ingredientele necesare unui viitor autor? Poate oricine sa scrie o carte?
Sa scrii o carte inseamna sa te impui intr-un anumit domeniu, inseamna o recunoastere a faptului ca un public larg trebuie sa auda ce ai tu de spus. Ingrediente? Iti trebuie seriozitate, constiinciozitate, spirit critic, dar si „condei”, exprimare vioaie, care sa tina cititorul interesat de randurile care se desfasoara in fata ochilor sai. Cat despre cine poate sa scrie o carte si cine nu, vreau sa subliniez un lucru esential. Sunt convinsa ca au fost cu siguranta inca cel putin 10 lucrari de licenta la fel de bune ca a mea, care ar fi putut fi publicate. Dar probabil ca nu s-au bucurat de o sustinere atat de arzatoare din partrea profesorilor lor, asa cum am avut eu parte de la dr. Dorina Gutu, coordonatorul stiintific al lucrarii Peace PR. Publicarea cartii se datoreaza in mare masura Dorinei Gutu si doresc sa ii multumesc pe aceasta cale inca o data. Avem nevoie de profesori ca doamna Gutu care sa aiba incredere in studenti si sa promoveze tinerii.
8. De ce ar trebui sa cumparam cartea ta?
Acuma urmeaza partea de autopromovare, nu?? :))...Cartea "Peace PR'' are avantajul noutatii: nu s-a mai scris despre acest subiect in limba romana, si chiar si in alte limbi materialele publicate sunt putine si trateaza problema doar partial. Am incercat sa scriu cat mai lejer posibil, astfel ca parcurgerea cartii sa fie cat mai usor de facut, chiar daca intervin si unele parti teoretice. In plus, una dintre partile cartii este dedicata in intregime unor studii de caz foarte interesante si extrem de practice, cum ar fi "Green my Apple'', "Google Earth’s Crisis in Darfur '', "Fauxtography" si "Glue me peace". Cartea abordeaza teme actuale, interdisciplinare, astfel ca la sfarsitul lecturii puteti afla nu numai ce iese din ''Peace + PR'', dar si ce este un warblog, ce este efectul CNN, embedded journalism sau ce face un spin doctor. Si...v-am convins? Cate exemplare va trimit? :)



#romaniansaresmart



9. Daca ar fi sa traiesti in alta perioada de timp, care ar fi aceea? De ce?
In nicun caz nu as vrea sa traiesc in alta perioada, sunt in intregime multumita cu timpul prezent. In trecut nu as vrea pentru ca nu as vrea sa traiesc fara facilitatii tehnologiei moderne de acum. Iar sa traiesc in viitor, nici atat...la cat de sumbru ni-l prezic activistii impotriva incalzirii globale.
10. Caracterizeaza-te in 5 cuvinte! (culoare, o melodie, o floare, un obiecte...etc)
Leu, albastru, soare, zambet, entropie... :)