Mihaela Gherghescu: In Romania, medicii nu castiga respectul cuvenit

calendar_month 14 Feb 2014, 00:00
R: Cat de multumita esti tu de sistemul universitar de invatamant, de ce ti se ofera ca si suport educational?
Mihaela: Sistemul nostru universitar nu ofera una dintre cele mai fericite perspective, in sensul ca tematica este in proportie destul de mare invechita, cu tendinte de a se alinia unor standarde actuale. Practic, acest aspect tine foarte mult si de catedre; sunt, totusi, cateva care se straduiesc sa ofere informatii actuale din domeniu.
R: Care sunt plusurile si minusurile conditiei de student, in opinia ta?
Mihaela: Ca student, ai posibilitatea de a experimenta, incerca diverse, pentru a creste din punct de vedere profesional, de a te implica in diverse proiecte, de a-ti asuma unele responsabilitati, in cadrul unor organizatii, s.a.m.d. Activitati, care, poate acum nu reprezinta foarte mult, dar pe viitor au un impact asupra formarii, orientarii noastre profesionale. Cred ca minusul specific studentului de azi e partea financiara, totusi. In zilele noastre, tinerii au probleme in privinta acestui aspect, cu alte cuvinte sunt multi dintre noi care sunt obligati de circumstante sa se imparta intre cursurile de la facultate si slujba.
R: Esti cazata la camin sau in chirie?
Mihaela: Am decis inca din primul an de facultate sa stau la camin, din simplul rationament ca in perioada asta am ocazia sa ma bucur de asa-zisa viata de camin, cu alte cuvinte, sa traiesti printre colegii tai, cu toate ajunsurile si neajunsurile specifice varstei. Si daca facem un raport pret/ calitate , chiar e rezonabil comparativ cu o chirie.
R: Cand ai simtit pentru prima oare chemarea spre stomatologie?
Mihaela: Prima schita a viitoarei mele profesii ca si medic a fost undeva prin clasa a VII-a, cand am avut prima participare la olimpiada de biologie unde am obtinut si prima mentiune la faza judeteana, un rezultat relativ bun pentru inceput, care m-a incurajat de altfel spre a face pasi. Mai tarziu, la liceu, am analizat problema considerand in final ca stomatologia ar fi specializarea dorita, mai cu seama ca dupa finalizarea studiilor voi avea drept de libera practica.
R: In paralel cu facultatea, in ce proiecte mai esti tu implicata?
Mihaela: Am reusit inca de prin anul 3 de facultate sa merg in mod constant in cabinete stomatologice, efectiv sa asist la diverse proceduri, ceea ce se intampla si in momentul de fata. De altfel, am avut cateva voluntariate in cadrul unor activitati studentesti si culturale.
R: Ce asteptari ai tu dupa terminarea facultatii?
Mihaela: In principiu, dupa finalizarea studiilor sper sa am un bagaj solid de cunostinte si suficienta experienta clinica astfel incat sa imi pot desfasura activitatea fara griji. Apoi, evident, gasirea unui loc de munca intr-o clinica; in paralel, as vrea sa ma inscriu in alte programe de aprofundare de studii, de specializare.
R: Cum ai descrie medicii romani fata de alte natonalitati?
Mihaela: Am interactionat foarte putin cu medici straini, insa nu pot spune ca exista niste diferente relevante, mai cu seama ca asumarea unor responsabilitati, conduita profesionala se formeaza si tine exclusiv de caracterul persoanei. Cred, totusi, ca medicii de alte nationalitati privesc altfel colaborarile, interactiunile dintre membrii unei echipe. Din ce stiu eu, in strainatate se incurajeaza lucrul in echipa si valorificarea atuurilor fiecarui medic, astfel incat rezultatul sa fie unul frumos.
“La noi inca se mai fac performante, cu toate conditiile precare pe care le avem”
R: Multi absolventi sunt tentati sa isi desfasoare activitatea in alta tara decat Romania, datorita conditiilor mai bune de salarizare. Tu unde ai dori sa profesezi?
Mihaela: Din nefericire pentru patria mama, ma numar si eu printre tinerii care dupa absolvire o sa schimbe cursul lucrurilor, in sensul ca m-am gandit destul de serios la profesarea peste granite. Ca prim reper ar constitui Franta, insa nu exclud si alte oportunitati din alte tari.
R: Cat de mult va implica facultatea in activitati de practica in domeniu?
Mihaela: Pe parcursul facultatii activitatea de practica in domeniu este destul de redusa, avand in vedere ca dupa finalizarea studiilor vom avea drept de lucru. Cred ca stagiile desfasurate nu au suficient aport de cazuri clinice in a-ti insusi anumite tehnici de lucru, in a gasi solutii diverselor patologii. Sunt perfect de acord ca intai trebuie sa avem niste notiuni teoretice clare, dar pe acelasi loc pun si experienta clinica.
R: In ce tipologie de student crezi ca te incadrezi?
Mihaela: Ma consider un om pragmatic, imi plac lucrurile eficiente, cu aplicabilitate in viata de zi cu zi. In acest sens incerc sa sortez prioritatile si sa nu ma cufund in detalii care stiu ca nu au o implicatie reala, un impact pertinent pe viitor.
R: Are medicul din Romania parte de recunoasterea pe care o merita, in opinia ta?
Mihaela: Eeeh, aici e o problema, romanii in general nu prea au incredere intre ei, asadar medicul nu reuseste intotdeauna sa castige increderea, respectul cuvenit. Partea care ma revolta este ca de fiecare data cand exista anumite cazuri esuate in plan medical ne place sa aruncam cu noroi si facem un intreg circ, bineinteles, urmand ca imaginea medicului sa decada; dar foarte rar se vorbeste de ultimele reusite in medicina romaneasca, de medici care chiar fac lucruri nu la indemana oricui, si credeti-ma, la noi inca se mai fac performante, cu toate conditiile precare pe care le avem. Pe langa acest stigmat indus de societate se alatura salariile mici.
“In unele comune din Franta, primarii pun la indemana medicului o locuinta, cheltuielile chiriei fiind suportate de institutiile locale”
R: Ce ai schimba tu in sistemul medical si de ce?
Mihaela: De curand, diverse proceduri stomatologice in clinicile de stat sunt cu plata, asa ca romanul nostru de rand nu isi mai poate permite sa isi faca niste tratamente minime. De altfel, problema noastra de sanatate orala incepe de la educatia din scoli si programele de profilaxie, cu alte cuvinte individul nostru nu este obisnuit sa vina de bunavoie la cabinet sa isi faca un pachet de profilaxie periodic, in scopul scaderii semnificative a ratei diverselor boli ale cavitatii bucale.
As incepe cu infiintarea de programe de profilaxie in institutiile de invatamant, in special din zonele rurale, metode de periaj, paste de dinti, metode suplimentare de igienizare. As introduce procedurile preventive (detartraje, sigilari, etc) gratuite in clinicile de stat, cu prioritate pentru copii si tineri. Infiintarea in zonele rurale a unor dispensare stomatologice, unde in mod constant sa fie un medic care sa asigure serviciile medicale. In tarile dezvoltate, la sate, primarul se ingrijeste de tot ce e necesar unui medic al comunitatii, astfel incat sa fie incurajat, sustinut. De exemplu, in Franta, in unele comune, primariile pun la indemana medicului o locuinta cu un contract de inchiriere, cheltuielile chiriei fiind suportate de institutiile locale.
Noutati




