Cum sa alegem corect si la cat timp este indicat sa schimbam uleiul moto?
3/38431
calendar_month 27 Feb 2017, 00:00
Ulei moto – ideal pentru fiabilitatea motorului

Uleiul moto este un element vital pentru fiabilitatea motorului si functionarea oricarei motociclete la parametri maximi. Mai exact, in interiorul motorului se afla in continua miscare o serie de piese metalice. Fara existenta unui lubrifiant corespunzator, componentele vehiculului ar intra in contact una cu alta, iar, sub actiunea fortei de frecare, mexanismele motorului s-ar bloca si s-ar degrada in cel mai scurt timp.

Indiferent de natura acestuia, lubrifiantul are un dublu rol. In primul rand, ajuta piesele sa alunece mai usor si sa reziste pentru mai mult timp. Pe de alta parte, uleiul contribuie la mentinerea unei temperaturi corespunzatoare la nivelul motorului. In acest caz, lucrurile sunt foarte simple. Cu alte cuvinte, in conditiile in care emolierea componentelor moto este corespunzatoare, riscul degajarii unei cantitati mai mari de caldura este minim.

In cazul unui motor cu ardere interna, uleiul moto are rolul de a circula in interiorul acestuia, de a prelua caldura si de a o disipa spre exterior. Astfel, se vor evita solicitarea excesiva, arderea si scurtcircuitarea mecanismelor.

Mai mult decat atat, un lubrifiant adecvat tipului de motocicleta detinut mai joaca inca un rol imens, acela de degresare.

Aici, lucrurile stau in felul urmator. In motor, se acumuleaza o serie de impuritati, provenite de la rezidurile de benzina nearse. Datorita proprietatilor sale conductoare si de curatare, uleiul are capacitatea de a spala constant interiorul motorului si de a impiedica depunerea unor reziduri suplimentare pe suprafata sa.

Cum alegem produsul corespunzator?

In momentul in care mergem la unul dintre magazinele specializate, la benzinarii sau prin marile lanturi de hypermarket-uri, prima tendinta ar fi sa ne uitam la eticheta produsului. De foarte multe ori, insa, indicatiile prezentate nu corespund cu tipul de motocicleta pe care il detinem.

Plini de entuziasm si adrenalina, studentii au mereu dorinta arzatoare de a testa caii putere si modul de functionare al vehiculului. Aventurile extreme, se pot incheia, insa, cu o mare dezamagire pentru ei, in situatia nu cunosc principalii indicatori de care sa tina cont in momentul inlocuirii lubrifiantului.

Una din principalele caracteristici pentru un uleimoto, in opinia specialistilor, este vascozitatea. O vascozitate redusa asigura o circulatie mai buna a lichidulu. Cu toate acestea dacă pelicula unsuroasa care se formează între componentele metalice este prea subțire atunci nu mai oferă protecție.

Asadar, in functie de vechimea motocicletei, se poate urmari ca lichidul sa se incadreze in anumiti parametri. In cazul celor noi, cea mai buna alegere este un lubrifiant cu o vascozitate de 10-40 W, iar pentru cele vechi, un lichid cu un grad ceva mai ridicat de subtiere (20-50W).

Mineral, sintetic sau semisintetic?

Este intrebarea pe care si-o pun foarte multi studenti. Ei bine, in cazul acesta, optiunea inginerilor mecanici inclina clar in favoarea uleiului moto sintetic, care are in structura sa o serie de compusi chimici cu proprietati diferite.



Mai precis, moleculele create artificial pot controla mai bine curgerea, aprinderea si arderea, la temperaturi variante. Prin urmare, uleiul sintetic curge mai rapid in comditiile unor temperaturi scazute si, astfel, va asigura o ungere mai buna comparativ cu cel mineral.

Inlocuirea lubrifiantului se face in functie de vascozitate si de stilul de condus in general la 5-6 mii sau la 10-12 mii de km.