PESTE JUMATATE DIN TINERII DIN UE DORESC SA ISI DESCHIDA PROPRIA COMPANIE
5/5113
calendar_month 23 Oct 2007, 00:00
Ca sa infiintezi o noua intreprindere in Uniunea Europeana in anul 2007 iti trebuie 554 de euro. In 2004 era nevoie de 813 euro. De asemenea, acum, durata procedurilor birocratice pentru infiintarea unei noi companii a fost injumatatita fata de 2004 – 12 zile.

Comisia a facut o evaluare a politicii comunitare pe intreprinderimici si mijlocii, la jumatatea mandatului Barosso iar acestea sunt rezultatele relevate de aceasta analiza. Evident, pretul introducerii unei noi companii pe piata si durata procedurilor difera de la un stat membru la altul, dar, per ansamblu, progresul este evident.

Resaparea Agendei Lisabona la inceputul mandatului actualei Comisii Europene a insemnat a mutat accentual politicilor europene catre obiectivul crestere economica. Cum intreprinderile mici si mijlocii, cele care angajeaza mai putin de 250 de persoane, sunt nu mai putin de 23 de milioane in Uniunea Europeana (adica 99% din intreprinderile europene), si cum ele repreyinta 57% din valoarea economiei UE, IMMurile au fost plasate in centrul noii Strategii Lisabona pentru crestere si locuri de munca. Principiul pe care se merge este `Think small first` (`Mai intai gandim la scara mica`).

Strategia Lisabona nu este o politica comunitara, asa ca de la Comisia Europeana nu pot veni decat recomandari pentru politicile nationale ale statelor membre. Totusi, statele UE si-au adaptat politicile dupa principiile Lisabona iar in ceea ce priveste IMMurile au incercat sa creeze un mediu cat mai atractiv pentru infiintarea si dezvoltarea lor. Comisia constata in acest raport ca dimensiunea IMM este din ce in ce mai mult integrate in dimensiunea comunitara a politicilor din Europa. Comisia a sprijinit statele membre in politicile lor pentru IMMuri prin actiuni ca analizarea si publicarea a peste 250 de modele de bune practice din diferite state membre.

In ultimii doi ani IMMurile au fost motorul principal al cresterii economice in UE, in special in sectoarele constructii, transport, comunicare sau turism. Un al lucru imbucurator pe care Comisia il constata in raportul sau este faptul ca scolile au introdus din ce in ce mai mult in curricula lor managementul de companie.

In afara de politicile de facilitare pentru IMMuri din statele membre, acestea beneficiaza de multe fonduri puse la dispozitie de Comisie. In perioada financiara 2007-2013 o parte importanta din fondurile structurale si de coeziune se investesc pentru cresterea capacitatii IMMurilor pentru cercetare si inovare. De asemenea, mai mult de 1 miliard de euro au fost rezervati pentru instrumentele financiare dedicate din Programul Cadru pentru Competitivitate si Inovare. O alta initiative a Comisiei in favoarea IMMurilor este reducerea poverilor administrative.

Vestea buna pe care o aduce ultimul Eurobarometru in domeniu este ca mai mult de jumatate din tinerii europeni doresc sa isi deschida o companie proprie. 42% din tinerii europeni cred ca este fezabil sa isi deschizi propria companie, iar educatia joaca un rol primordial in construirea acestei conceptii. 44% din acesti tineri (de la 15 la 24 de ani) au spus ca educatia din scoala i-a facut sa fie interesati in managementul de companie.

Exista si un portal european pentru IMMuri pe care va invitam sa il explorati: http://ec.europa.eu/entrerprise/enterpreneurship/sme_policy.htm

Eurobarometrul arata ca cetatenii noilor state membre sunt mai intreprinzatori decat cei din vechile state UE: 40% din toti cetatenii si 64% dintre tinerii din cele 10 state care au aderat la UE in 2004 doresc sa devina propii lor angajatori. In timp ce in vechile state membre doar 28% din cetateni si 48% din tineri doresc sa infinteze o companie.



Si totusi, de ce nu si-au deschis deja toti acesti oameni o comanie? Studiile arata ca motivul este teama de faliment. Comparand cu SUA, vedem ca ceea ce se intampla este ca europenii nu au aceeasi propensiune ca americanii catre asumarea riscurilor. Comisia a lansat sip e aceasta tema o comunicare: Depasirea stigmei falimentului – o politica a celei de-a doua sanse.

Continuare si Detalii la:

http://www.gov.ro/presa/integrare/afis-doc.php?idpresa=692