LABIRINTUL LUI PAN
4/4323
calendar_month 03 Dec 2007, 00:00
Mexicul modern a dat cinematografiei trei nume pentru care posteritatea pare sa fie certa. Legati de o prietenie admirabila si stampilati de critica drept "noul val mexican" Guillermo Del Toro, Alejandro Gonzalez Inarritu (21 Grams, Babel) si Alfonso Cuaron (Children of Men, Great Expectations) sunt trei dintre cei mai definiti si recognoscibili regizori ai momenului si, fara indoiala, si printre cei mai cautati.
Iar del Toro si al sau Labirint al faunului pun pe genul filmului fantastic o amprenta greu, daca nu imposibil de intrecut.
Anul 1944. Spania lui Franco, o Spanie agitata si tulburata. Tanara Ofelia (Ivana Baquero) este fortata sa se mute in casa noului sot al mamei sale, barbatul careia frumoasa femeie (Ariadna Gil) urmeaza sa ii daruiasca un fiu. O fetita atipica, timida, delicata, interiorizata, plina de imaginatie si de caldura, Ofelia e acum teribil de nefericita. isi uraste noua viata, isi uraste noul "tata", pe tiranicul capitan Vidal (exceptionala interpretare a lui Sergi Lopez) si uraste conditia supusa la care acesta o reduce pe mama ei.
Necrutator, crud si morbid reprezentant al lui Franco, Vidal pare sa aiba doua scopuri in viata: sa aiba un fiu si sa anihileze partizanii anti-fascisti refugiati in muntii si padurile spaniole. Pentru el, Ofelia este doar o gura in plus de hranit, o prezenta inutila, ba chiar deranjanta in cazarma care functioneaza in salbaticie. Relatia de toleranta instalata intre ei devine in scurt timp un razboi declarat. Vidal ar vrea ca fata sa nu mai existe, iar fetita ajunge sa il boicoteze impreuna cu singurul ei aliat, servitoarea Mercedes (Maribel Verdu). Aparent mana dreapta a lui Vidal, Mercedes este de fapt cel mai asiduu sprijinitor al rebelilor care duc lupte de gherila si singura care o intelege pe Ofelia si vede cat de speciala este aceasta copila.
De ce speciala? a Pentru ca este dintre acele fapturi, putine, dar insemnate, pentru care straturile realitatii si imaginatiei nu sunt separate si nici paralele, ci impletite in ite complicate. Nevoia Ofeliei de a se refugia din lumea ei concreta si apasatoare, departe de regimul obsesiv-tiranic impus de Vidal, este implinita de labirintul misterios pe care il gaseste in preajma casei si de Pan, grotescul personaj care il pazeste. Asa intra Ofelia in extraordinara lume a fantasticului.
Una dintre cele mai indraznete opere fantastice ale cinematografiei, Labirintul lui Pan este tulburator la toate nivelurile: o poveste profund brutala, dar profund frumoasa. Prea dificil si crud pentru a fi vizionat de catre copii, acest basm modern pentru adulti da dovada de o imaginatie extrem de rafinata in felul in care le arata adultilor cat de cumplita este lumea razboiului. Nu pentru ca mai era nevoie, ci pur si simplu pentru ca nimeni niciodata nu s-a gandit sa ne-o mai arate asa. Un film deja intrat in legenda.