MUZEUL CAILOR FERATE
5/5726
calendar_month 26 Nov 2007, 00:00
Orice asezare, indiferent unde s-ar afla, se distinge intr-un fel sau altul prin originalitate, fiecare

avand un trecut propriu.

Amintirile trecutului capata personalitate din punct de vedere cultural si istoric prin intermediul

caselor memoriale sau al muzeelor. In aceste lacasuri sunt pastrate mereu vii in ochii si constiinta oamenilor evenimente semnificative din viata si activitatea unor personalitati care au influentat

cursul istoriei.

Indiferent de specificul unui muzeu, acesta promoveaza insesi ideile de cultura si civilizatie.

Capitala Romaniei are un intreg ansamblu muzeistic, de renume atat in tara, cat si in strainatate.

Un loc aparte il ocupa Muzeul Cailor Ferate. Aici gasim o particica din inima si sufletul oricarui

ceferist.

De aceea, pentru a intelege mai profund unele aspecte legate de activitatea Muzeului CFR vom

face o succinta trecere in revista a istoriei si exponatelor sale.

In anul 1924 a aparut ideea infiintarii unui muzeu al cailor ferate, fapt pentru care au fost salvate

de la dezmembrare sau de la distrugere mai multe locomotive si vagoane vechi, pana atunci

ratacite prin diferite depouri, asteptandu-si momentul cand vor fi trimise la "fier vechi". Atunci a

scapat de la casare legendara locomotiva Calugareni, una dintre primele locomotive care au

circulat pe linia de cale ferata Bucuresti Filaret–Giurgiu.

Ca o solutie de moment s-a recurs la gararea pe liniile din parcul Stadionului Giulesti a intregului

material rulant salvat. Practic, aici s-a format nucleul Muzeului Ceferistilor, care s-a inaugurat la

10 iunie 1939, cu ocazia aniversarii a 70 de ani de la deschiderea liniei Bucuresti

Filaret–Giurgiu, in cadrul serbarilor "Ceferiadei". Toate celelelalte exponate au fost etalate in

conditii improvizate, intr-o sala de 45 m lungime din cadrul arenelor aceluiasi stadion.

In primavara anului 1953 a fost amenajat – in actuala cladire din Calea Grivitei 193 B – Muzeul

Tehnic al Cailor Ferate, a carui deschidere a avut loc cu ocazia sarbatoririi centenarului liniei

Bucuresti Filaret–Giurgiu, in anul 1969.

Colectiile au fost completate si imbogatite treptat, de-a lungul timpului, cu documente originale,

cu machete migalos executate, fotografii de epoca, uniforme, ceasuri si multe altele.

Din ordinul conducerii Ministerului Transporturilor s-au fisat si inregistrat in actele contabilitatii

Centrului de Perfectionare o multime de exponate originale reprezentand vagoane, pluguri si

locomotive cu aburi. Acestea sunt in custodia Muzeului CFR si sunt pastrate in incinta unor

depouri din tara. De exemplu, locomotivele cu aburi de la Muzeul de Locomotive de la Depoul

Sibiu, in majoritate covarsitoare, sunt proprietatea Muzeului CFR din Bucuresti.

In prezent se fac eforturi pentru a reexpune in curtea muzeului locomotiva cu aburi de cale ingusta 763.106, care actualmente este depozitata in conditii precare.

Putem enumera cateva locomotive cu aburi care fac parte din patrimoniul national:

- locomotiva cu abur 046 CALUGARENI, de la Depoul Bucuresti Calatori;

- locomotiva cu abur 1467, de la Depoul Sibiu;

- locomotiva Diesel Electrica 241-242, de la Depoul Dej-Triaj.

Alaturi de acestea, in incinta Muzeului Cailor Ferate sunt exponate care fac parte, de asemenea,



din patrimoniul national:

- firmanul sultanului Abdul Medjid din 1857;

- masa de cabinet, cu placa de marmura, ce a apartinut inginerului Anghel Saligny;

- pulverizatorul Gheorghe Cosmovici;

- injectorul de pacura Theodor Dragu;

- certificat de activitate al inginerului I.V. Cantacuzino emis de Caile Ferate Elvetiene.

Practic, in muzeu se afla materializata o adevarata istorie fragmentara a cailor ferate, pe care

oricand este bine sa o rememoram.

In salile muzeului exponatele sunt prezentate publicului larg in mai multe moduri.

Sala principala adaposteste machete de locomotive cu abur, lucrate artistic, printre care la loc de frunte se afla renumita Pacific.

Tot aici este o enorma diorama care infatiseaza, prin exponatele sale, evolutia vagoanelor si a

locomotivelor de-a lungul timpului. In mijlocul acesteia incanta privirea o superba garnitura a unui

tren de epoca, alcatuita dintr-o locomotiva cu abur 231, plus doua vagoane de marfa, unul

acoperit si altul descoperit. Garnitura are o lungime de 9 m, locomotiva fiind de 5 m, cu tot cu

tender.

Descoperim, apoi, placi (unicate) ce au fost montate pe vechile locomotive cu abur: Maffei,

Hanomag, Resita si altele.

Macheta functionala, demonstrativa, pe care circula minitrenulete intr-un decor interesant, este un punct de mare atractie pentru copii.

In sala mijlocie exista machete de vagoane de marfa si de calatori care reproduc pana la cele

mai mici detalii modelele adevarate. Tot acolo exista o masa a impiegatului de miscare din

secolul al XIX-lea, dotata cu toata aparatura specifica. De asemenea, avem expuse: o centrala

de ceasuri Siemens-Halsche, vechi unelte de lucru la calea ferata, precum si un drapel care a

apartinut societatii sindicale a mecanicilor de locomotiva din Cluj din anul 1927. Acesta face

parte din patrimoniul national.

Sala din mijloc mai gazduieste o bicicleta mecanica (drezina) care circula pe calea ferata intre

cele doua razboaie mondiale.

Un interesant tunel desparte salile intre ele. Un hol de trecere adaposteste felinare cu gaz

originale. Ca o curiozitate, tot aici putem admira un minifelinar care functiona cu ulei de rapita,

folosit de catre insotitorul de tren.

In ultima sala sunt exponate de mare valoare istorica ce ar face cinste oricarui muzeu al lumii.

Dintre acestea, putem mentiona:

- biroul original al inginerului Anghel Saligny (masa de lucu, calimara argintata, ochelari, tablouri,

covor, trusa tehnica si o masa din marmura cu vechea harta a tarii), donat de familia sa –

patrimoniu national;

- teleimprimator rapid Hughes (30 de cuvinte/min., fara decodificarea mesajului, cu un design

unic – clape de pian);

- firmanul sultanului Abdul Medjid (1857) – de concesionare a liniei de cale ferata

Cernavoda–Constanta;

- dosarul de rascumparare a liniei in 1862 de catre Statul Roman;

- teleimprimator Siemens cu taste metalice;

- sabie – tinuta de gala – CFR;

- medalii de o valoare deosebita;

- uniforme, sepci, ceasuri din toata Europa;

- cutia de unsoare Gheorghe Cosmovici – o mare inovatie care facilita functionarea locomotivei

cu abur cu posibilitatea schimbarii uleiului la trei ani;

- piese originale de la vechile locomotive cu abur.

Toate aceste exponate sunt adevarate marturii ale perioadei de inceput a cailor ferate. Fiecare

are o semnificatie anume, distingandu-se prin mesajul istoric pe care il reprezinta.

Muzeul CFR ocupa un loc aparte in peisajul cultural al Capitalei. Aici fiecare lucrator al Cailor

Ferate se regaseste sufleteste, rememorand cu piosenie trecutul si munca inaintasilor.

Fiecare dintre noi, vizitand un muzeu, poate deveni, dupa cum scria marele Octavian Goga, un

"drumet statornic al lumii vesnic neschimbate".

Muzeul CFR isi asteapta cu drag oaspetii.