Comanda unui motor pas cu pas hibrid
calendar_month 15 Dec 2010, 00:00
Aparitia microprocesoarelor, microcontrolerelor si a calculatoarelor personale a deschis noi posibilitati controlului si comenzii in timp real a actionarilor electrice cu motoare pas cu pas. Prin utilizarea acestora, tehnologia actionarilor cu MPP a facut un mare pas inainte. Principala directie a cercetarilor actuale o constituie imbunatatirea comenzii actionarilor prin incorporarea "inteligentei". Introducerea ei in comanda actionarilor cu MPP permite implementarea in timp real a unor algoritmi sofisticati de reglare avându-se in vedere obtinerea unor performante dinamice superioare chiar in prezenta variatiei parametrilor si sarcinii, situatii care apar in mod frecvent in aplicatiile industriale complexe.

Prin introducerea "inteligentei" in comanda actionarilor electrice cu MPP, aceasta va prelua anumite functii complexe efectuate manual de catre factorul uman. in prezent, chiar si in actionarile electrice de inalta tehnologie, exista operatori care trebuie sa faca anumite reglari ale echipamentului de comanda, in acelasi timp fiind necesare vizite periodice din partea personalului de intretinere pentru verificarea functionarii corecte a echipamentului mecanic si electric. Scopul introducerii "inteligentei" in sistemele de actionare electrica este preluarea acestor sarcini, inclusiv a celor de supraveghere de catre microcalculator, microprocesor sau microcontroler, care functioneaza in mod continuu si care pot raspunde oricarei modificari. Aceste sisteme nu numai ca primesc informatii din proces dar totodata au capacitatea de a lua anumite decizii pe baza informatiilor primite si de a initia actiuni noi.

CUPRINS

INTRODUCERE ......................................................................................4

CAPITOLUL 1 – COMANDA MOTOARELOR PAS CU PAS, ASPECTE TEORETICE ...........................................................................................7

1.1 Particularitati constructive ale motoarelor pas cu pas ...........................7
1.2 Comanda si alimentarea motoarelor pas cu pas implementata cu circuite integrate specializate .........................................................................9
1.3 Interfata specializata pentru comanda in timp real a actionarilor electrice cu motoare pas cu pas ......................................................................17
1.3.1 Circuitul PIT 8253 ............................................................20
1.3.2 Circuitul PPI – I8255 .........................................................24
1.3.3 Circuitul integrat driver SAA1027 .........................................27
1.4 Interconectarea modulelor la cel de interfata condus de calculator .........27

CAPITOLUL 2 – FUNDAMENTARE TEORETICa .......................................31

2.1 Facilitati si restrictii ale sistemul de operare Windows in controlul proceselor ....................................................................................31
2.1.1 Windows ca mediu de programare .........................................31
2.1.2 Elemente de grafica, facilitati folosite din modulul grafic GDI ........32
2.1.3 Sistemul de mesaje sub Windows ..........................................32
2.2 Concepte de programare orientate pe obiect folosite in realizarea proiectului ....................................................................................33
2.2.1 Programarea obiectuala an contextul aplicatiilor de control .............33
2.2.2 Mediul de programare Microsoft Visual C++ 6 ..........................37



CAPITOLUL 3 – MODELUL SISTEMULUI DE COMANDa ...........................39

3.1 Prezentare generala a aplicatiei .....................................................39
3.2 Operarea interfetei ......................................................................42
3.2.1 Fereastra de start ...............................................................42
3.2.2 Meniul principal ..............................................................43
3.2.3 Comanda cu frecventa constanta ...........................................44
3.2.4 Comanda cu profil impus de viteza ........................................45
3.2.5 Parametrii profil de viteza ...................................................47
3.2.6 Testare porturi ................................................................50

CAPITOLUL 4 – IMPLEMENTAREA APLICATIEI.......................................53

4.1 Structura aplicatiei ..........................................................................................53
4.1.1 Elemente necesare programului ..........................................................53
4.1.2 Diagrama claselor ................................................................................58
4.2 Structura claselor .............................................................................................62
4.1.1 Clase speciale incluse ..........................................................................62
4.1.2 Clase standard MFC, structura si legaturi ...........................................63

CONCLUZII ............................................................................................77

BIBLIOGRAFIE ........................................................................................78