MASTER DE TEHNICI ACTUARIALE, ACADEMIA DE STUDII ECONOMICE BUCURESTI
4/4738
calendar_month 19 Sep 2007, 00:00
Un actuar este o persoana preocupata de managementul riscului. Actuarul este cel care aplica analize si teorii matematice, statistice, economice si financiare pentru a genera solutii de control a riscurilor financiare sau a expunerilor viitoare.

Domeniile traditionale in care lucreaza un actuar sunt: asigurarile de viata si asigurarile generale, pensiile, sistemul bancar, consultanta, investitiile.


O mare parte din raspunderea unui actuar se refera la stabilirea sumelor de investit in asigurari, pensii, piete de capital sau alte servicii financiare. De aceea, actuarul este una dintre profesiile cu cea mai mare influenta in lumea financiara.

Formarea profesionala a actuarilor este conceputa astfel incat sa-i ajute sa se implice in managementul de risc si financiar al institutiilor financiare (asigurari de viata, asigurari non-viata, fonduri de pensii, banci comerciale). Acestia sunt responsabili cu consultanta consiliului de administratie in privinta urmatoarelor aspecte: stabilirea preturilor produselor, rezerve, solvabilitate, managementul capitalului, profitabilitate, managementul riscului financiar etc.

Indatoririle unui actuar:

* determinarea valorii rezervelor tehnice;

* controlul activelor admise sa acopere rezervele tehnice si/sau matematice;

* calculul primelor de asigurare.

* calculul marjei de solvabilitate minime;

* calculul marjei de solvabilitate de care dispune asiguratorul;

* calculul beneficiilor obtinute din fructificarea activelor admise sa acopere rezervele tehnice pentru asigurarile de viata

* elaborarea, certificarea si transmiterea catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a raportului actuarial anual, al carui continut si forma sunt stabilite prin norme;

* certificarea tuturor rapoartelor transmise catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor care contin calculele prevazute de lege

* intocmirea de raportari actuariale catre companiile mama in cazul companiilor multinationale

Despre program

La aceste cursuri se poate inscrie orice absolvent de studii superioare economice/ matematice/statistice/fizica/studii politehnice care au cunostinte de matematici superioare si cunostinte economice (in principal finante)

Potrivit ‘Clasificarii Ocupatiilor din Romania’ profilul ocupational pentru un actuar (calificarea obtinuta in urma acestui program de master) poate fi regasit in Grupa Minora 212 “Matematicieni, specialisti statisticieni si asimilati” si anume:

212105: consilier actuar

212106: expert actuar

212107: inspector specialitate actuar

212108: referent de specialitate actuar

Beneficii ale acestui program:

* acoperirea cererii crescande de actuari certificati pe piata asigurarilor din Romania;

* oferirea unui program acreditat de instruire pentru analisti de risc din Romania;

* cresterea increderii clientilor in corectitudinea stabilirii tarifelor de prima in conditiile aplicarii unor cunostiinte temeinice de actuariat si management al riscurilor;

* continuarea dezvoltarii si stabilizarii intregii industrii a asigurarilor si fondurilor de pensii private ca urmare a cresterii gradului de pregatire a personalului din industria asigurarilor;

* o alternativa facila si cu durata mai mare de specializare in actuariat/ managementul riscului la programele internationale similare mult mai costisitoare.



Domeniile vizate de acest program de master sunt urmatoarele:

* industria asigurarilor;

* fonduri de pensii;

* Casa Nationala de Pensii si Asigurari Sociale;

* institutii de reglementare si supraveghere a asigurarilor si fondurilor de pensii (CSA, CSSPP);

* sistemul bancar (Banca Nationala a Romaniei , banci comerciale, Eximbank);

* companii de audit si consultanta financiara;

* fonduri de investitii etc.

Cursurile, prelegerile sunt sustinute de cadre didactice sau persoane cu experienta in domeniul actuariatului din Romania , Austria, Belgia, Elvetia, Germania, Marea Britanie, Portugalia.

In urma acestui program educational, absolventii dobandesc cunostinte ample in domeniile: matematici financiare, micro si macroeconomie, standarde contabile, investitii, statistica, demografie, teoria riscului, transfer alternativ al riscului etc.

Continuare studii

In urma finalizarii Masterului de Tehnici Actuariale, absolventii specializarii Tehnici Actuariale vor participa la doua module suplimentare (9 si 10) organizate de Institutul de Asigurari in colaborare cu Asociatia Romana de Actuariat.

Admiterea la programul de Master de Tehnici Actuariale se realizeaza pe baza de dosar la sediul Institutului de Asigurari in perioada 10 - 17 septembrie 2007. Numarul de locuri aprobat de conducerea ASE pentru 2007/2008 la acest master este de 50. Se pot inscrie absolventii cu diploma de licenta sau echivalenta acesteia, indiferent de specializarea, profilul, numarul de ani de studiu, institutia si anul in care candidatul a obtinut diploma.

Pentru inscriere sunt necesare urmatoarele acte:

* diploma de licenta (sau echivalenta) in original/ copie legalizata, (pentru absolventii promotiei 2007, adeverinta de absolvire cu examenul de licenta cu precizarea mediilor pe anii de studiu si a mediei la examenul de licenta);

* foaia matricola in original/ copie legalizata;

* adeverinta medicala;

* certificatul de nastere in copie legalizata;

* certificatul de casatorie in copie legalizata (pentru doamne, daca este cazul);

* patru fotografii tip buletin de identitate;

* bonul valoric, reprezentand taxa de inscriere.

Admiterea candidatilor se face in ordinea descrescatoare a punctajelor si in limita locurilor aprobate de Senatul ASE pentru anul universitar 2007-2008.Selectia se realizeaza pe baza mediei generale.

Media generala (MG) se calculeaza pe baza mediei anilor de studii (MA) si a mediei examenului de licenta (ML) astfel: MG = (MA + ML) / 2

Inmatricularea in anul I

Candidatii declarati admisi sunt inmatriculati in anul I de studiu, prin decizia Rectorului ASE.

Taxe

* taxa de inscriere: 70 RON

* taxa de scolarizare este de 3960 EURO/cursant pentru intreg programul (4 semestre) platibila in 4 rate (la inceputul fiecarui semestru).