MASTERAT ONLINE MANAGEMENTUL SI MARKETINGUL OPERATIUNILOR LOGISTICE - UNIVERSITATEA SPIRU HARET BUCURESTI, FACULTATEA DE MARKETING SI AFACERI ECONOMICE INTERNATIONALE
4/4110
calendar_month 15 Aug 2007, 00:00
In contextul actual, succesul unei companii se construieste pe principii moderne de management si marketing. Numai astfel, o companie poate spera ca va reusi sa patrunda si sa se mentina pe piata, nationala sau internationala, ambele, fara deosebire, puternic concurentiale.

Activitatea manageriala este o realitate cu istorie indelungata, colectivitatile umane au simtit intotdeauna nevoia unei conduceri care sa le asigure coerenta si disciplina eforturilor depuse pentru atingerea unor anumite scopuri.


Managementul, in literatura de specialitate, este definit ca stiinta tehnicilor de conducere a intreprinderilor, dar in acelasi timp poate fi privit ca un complex de metode si procedee cu caracter productiv, economic si social, inclusiv administrativ intern, ce

pot fi folosite in activitatea de organizare si conducere a entitatilor productiv economice si sociale. Managementul este astazi apreciat de practicieni ca fiind o stare de spirit, o arta a carei cunoastere si implementare se impune cu necesitate, atat la nivel micro cat si macroeconomic.

In conditiile actuale, insa managementul impreuna cu marketingul suport al primului concept se prezinta cu o alta arhitectura, mai complexa. Managementul, stiinta conducerii utilizeaza concepte specifice sociologiei si psihologiei, informaticii, economiei precum si propriile metode, principii si tehnici in vederea fundamentarii, adoptarii si aplicarii in timp util a deciziilor, a optimizarii

activitatii generale la nivel micro si macroeconomic.

Marketingul raspunde cerintelor manageriale oferind solutii pentru crearea de produse noi in acord cu cerintele pietei si a consumatorilor, fundamentarea preturilor si respectiv a costurilor de productie, distributia produselor si, nu inultimul rand, in privinta celor mai eficiente metode de promovare a produselor pepiata. Prin cercetarile de marketing se obtin informatii valoroase care sustin procesul decizional contribuind la elaborarea alternativelor decizionale supuse atentiei factorilor de decizie.

Logistica si managementul, ca domenii de studiu pentru masterat, permit studentilor sa-si axeze pregatirea asupra „lantului”- supply chain format din: productia, transferul si marketing-ul bunurilor si serviciilor abordat din punct de vedere al aspectelor sale generale. Logistica si managementul operatiunilor logistice ne invata cum sa planificam si sa conducem procesul de productie al

companiei pornind chiar de la selectia furnizorilor, miscarea materialelor in interiorul companiei si distribuirea produselor finite pana la consumatorul final.

Studierea acestui domeniu presupune cunoasterea comportamentului de cumparare al companiilor, managementul stocurilor, planificarea si controlul productiei, managementul calitatii, managementul transportului si distributiei.

Logistica asigura gestiunea integrata a fluxului tuturor materialelor si produselor finite din intreprindere. Obiectivul fundamental al logisticii este furnizarea serviciilor catre client cu cele mai mici costuri. Gestiunea integrata a intregului ciclu operativ al intreprinderii cuprinde: proiectarea, aprovizionarea, productia, distributia, transportul si depozitarea, livrarea la client, asistenta postvanzare.

Tertializarea serviciilor logistice este intr-o continua dezvoltare in toata Europa. Societatile producatoare si distribuitoare au tendinta de a tertializa activitatile complementare iar distributia este una dintre acestea. Intre timp de cealalta parte furnizorii de servicii logistice continua sa diversifice si sa imbunatateasca oferta.



Obiectivele programului de master

Programul de masterat `Managementul si marketingul operatiunilor logistice` are ca misiune specializarea absolventilor de invatamant superior in domeniul logisticii, orientat catre conjunctura actuala a pietei serviciilor logistice in Romania si coordonatelor europene si mondiale ale acestei piete, pentru a asiguracursantilor dezvoltarea unor abilitati practice care sa le permita accesul ca `operatori`, pe baza de egalitate cu tinerii din Europa, in mediul concurential european actual. Necesitatea formarii tinerilor absolventi in domeniul logisticii a rezultat in urma studiilor efectuate de colectivul nostru asupra evolutiei cererii si ofertei pe piata fortei de munca din Romania, precum si asupra structurii cererii de forta demunca in tara noastra si in spatiul european.

Constientizarea de catre reprezentantii companiilor producatoare a eficientei managementului `supply chain` a dus la intensificarea cererii pentru persoane cu pregatire de specialitate in domeniu. Si in Romania investitorii straini sunt

interesati sa angajeze personal roman, calificat corespunzator, in domeniul logisticii si supply chain management, asa cum reiese din studiile facute de Asociatia italiana de Logistica prin partenerul sau din Romania ARILOG. Cererea de forta de munca pregatita in acest domeniu este cu mult mai mare decat oferta, iar institutiile de invatamant superior economic trebuie sa isi adapteze oferta educationala acestei cereri.

Programul de masterat pe care il propunem raspunde astfel unei cereri reale, manifestata pe piata fortei de munca iar tinerii absolventi vor avea sansa de a se integra rapid in munca, fiind cu adevarat apreciati de catre angajatorii romani si straini. Din documentarea noastra o alta concluzie se desprinde, si anume, ca accesul la pozitii decizionale in marile companii este cu mult mai usor de realizat daca aspirantii au pregatire si experienta in domeniul logisticii si managementului operatiunilor logistice.

Programul de masterat: `Managementul si marketingul operatiunilor logistice` are ca obiectiv principal formarea si perfectionarea resurselor umaneinalt calificate in domeniul logisticii in corelatie cu cerintele pietei muncii din Romania.Obiective generale vizate sunt :

- Promovarea calitatii si eficientei in procesul de educatie ;

- Dezvoltarea durabila a sistemului socio-economic national, pe termen lung, prin transferul si valorificarea cunostintelor;

- Sustinerea accesului absolventilor la multiple oportunitati existente pe piata muncii romanesti si europene prin asigurarea unei pregatiri adecvate in domenii de larg interes;

dezvoltarea de relatii eficiente de parteneriat atat cu institutii-Conectarea sistemului de invatamant superior romanesc la sistemele de invatamant si cercetare ale tarilor Uniunii Europene prin nationale cat si internationale;

- Integrarea in retelele universitare nationale si internationale pe criterii de performanta si complementaritate;

- Stimularea activitatii de performanta in invatamantul superior economic, la nivelul Comunitatii Europene;

- Atragerea tinerilor absolventi in programe educationale care sa le trezeasca dorinta perfectionarii continue (life-long learning);

- Adaptarea ofertei educationale la realitatile societatii in care traim si la evolutia structurala curenta a mediului de afaceri romanesc si european.

Prin acest program educational ne propunem, de asemenea, atingerea urmatoarelor obiective specifice:

- Crearea unor abilitati si deprinderi practice care sa permita, tinerilor absolventi de invatamant superior, integrarea corespunzatoare in munca;

- Asigurarea unor competente care sa certifice fiecarui cursant nivelul de calificare atins in domeniu;

- Dezvoltarea unui program de masterat care sa obtina recunoasterea performantei, la nivel national, atat de catre asociatiile profesionale din domeniul logisticii cat si de mediul academic;

- Dezvoltarea, in viitorul apropiat, a unui program de masterat international, intr-un consortiu universitar, care sa asigure

recunoasterea reciproca a competentelor acumulate si sa ofere posibilitatea mobilitatii transfrontaliere, in spatiul european, al fortei de munca pregatite in Romania .

- Crearea unui corp de profesionisti, din randul absolventilor cursului, care sa activeze responsabil si cu profesionalism, sa poata promova initiative legislative, sa poata apara interesele clientilor lor si sa poata oferi consiliere de calitate .

Planul de invatamant

Planul de invatamant a fost elaborat in urma unor atente documentari efectuate atat in privinta experientei si practicii altor institutii de invatamant superior care au programe similare de pregatire, cat si in privinta tendintelor manifestate pe piata muncii. Pe plan mondial, s-a constatat ca specializarea in domeniul logisticii este atent gestionata de furnizorii de servicii educationale iarabsolventii unor astfel de programe sunt recrutati imediat dupa absolvire de companii importante, in special de transnationale. Si in Romania au aparut asociatii profesionale ale specialistilor in logistica, se initiaza seminarii, conferinte pentru a gasi solutii de promovare a acestei specializari in randul tinerilor absolventi deinvatamant superior.

Structurarea programului educational pe trei semestre, a cate 14 saptamani fiecare semestru, are in vedere fondul total de timp necesar unei formariprofesionale in stricta corelatie cu obiectivele generale si specifice pe care dorim sa le atingem, si mai ales cu asigurarea unui nivel calitativ ridicat procesului de instruire.

Fondul de timp a fost dimensionat avandu-se in vedere urmatoarele considerente:

-aprofundarea tematicii din programa analitica pentru dobandirea unui anumit volum de cunostinte teoretice absolut necesar in pregatirea de specialitate;

- asigurarea unui numar suficient de ore pentru studiu individual, activitati practice si de evaluare a cunostintelor;

- dimensionarea corespunzatoare a orelor necesare documentarii si elaborarii lucrarii de disertatie in semestrul 3;

- asigurarea unui raport judicios intre timpul afectat activitatilor universitare si timpul de studiu individual.

- formarea deprinderilor specifice utilizarii computerului si conectarii la mediul de afaceri virtual.

Conditii specifice de admitere la programul de masterat

Admiterea la programul de masterat Managementul si marketingul operatiunilor logistice se realizeaza in baza dosarului de inscriere si a interviului, pe care fiecare candidat il va sustine in fata Comisiei de admiterela masterat.

Pentru admiterea la masterat se vor lua in consideratie urmatoarele:

- Media de la examenul de licenta (diploma)

- Media generala a anilor de studii universitare

- Notele de la disciplinele legate de specializarea masteratului

- Activitatea profesionala si stiintifica (consemnata in curriculum vitae sau rezultata din interviu)

- Motivatia inscrierii si interesul (preocuparile ) pentru specializarea masteratului (inclusiv informatia bibliografica vizind specilizarea respectiva).

Motivatia va fi prezentata in scris, sub forma unui eseu (minim 500 de cuvinte) care, in, principiu va trebui sa contina

raspunsul la urmatoarele intrebari:

1. Ce rol credeti ca va indeplini prezentul program de master in completarea pregatirii dvs .profesionale ?

2. Considerati ca veti beneficia de consolidarea carierei dvs. Profesionale prin absolvirea acestui program de masterat ?

3. Considerati ca logistica va « juca » un rol important, in viitorul apropiat, in activitatea curenta a companiei in care activati ?

4. Cum definiti “logistica” ? Care este contibutia managementului la derularea corespunzatoare a operatiunilor logistice? In ce masura principiile de baza ale marketingului se regasesc in activitatea curenta de logistica?

Interviul de admitere consta in sustinerea eseului redactat conform indicatiilor de mai sus si va fi completat prin intrebari suplimentare - pe aceeasi tema - adresate de Comisia de admitere.

Rezultatul admiterii va fi comunicat in 24 de ore la avizierul facultatii.