studentie.ro  »  Universitar  »  Cursuri  »  Buget si trezorerie publica

Buget si trezorerie publica

calendar_month 29 Nov 2013, 00:00
Termenul de “buget” isi are originea in limba latina desemnand sac cu bani, fiind regasit cu acelasi sens si in limba franceza, semnificand sac, punga sau cufar in care se pastrau obiectele personale sau banii atunci cand se intreprindea o calatorie.

Definirea juridica a bugetului este intalnita in Romania, pentru prima data, in anul 1929, odata cu adoptarea Legii asupra contabilitatii publice si asupra controlului bugetului si patrimoniului public.

Bugetul, in sensul acestei legi, reprezenta actul prin care erau prevazute si in prealabil aprobate veniturile si cheltuielile anuale ale statului si ale tuturor serviciilor publice. Aceasta modalitate de definire a bugetului isi are originea in decretul din 13 mai 1862 asupra contabilitatii publice din Franta unde se reglementeaza bugetul ca fiind actul prin care sunt prevazute si autorizate veniturile si cheltuielile anuale ale statului sau ale altor servicii pe care legile le supun acelorasi reguli.

Legea asupra contabilitatii publice din 1929, amintita anterior mai aduce si o serie de alte noutati fata de reglementarile legale anterioare: .
- se face o distinctie precisa intre functiunile de administrator, manuitor de bani si materiale publice (aici e vorba de funcția de trezorier al bugetului);
- se instituie obligativitatea inventarierii patrimoniului statului (mai ales a activelor publice);
- se introduce durata anului bugetar de 12 luni, in loc de 18 luni;
- se fixeaza termenul legal in care se elaboreaza si se depune bugetul;
- se introduce distinctia precisa intre cheltuielile ordinare si cheltuielile de investitie;
- se introduce controlul financiar preventiv;
- se stabilesc cele 4 etape in angajarea cheltuielilor (angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata- funcția de control intarindu-se in cadrul fiecarei etape)
- se introduce carnetul de impozite al contribuabililor si controlul asupra averii functionarilor;
- se introduce contabilitatea in partida dubla;
- se infiinteaza bugetul interior al fiecarui Departament precum si distributia lunara a creditelor, pentru a se inlatura neajunsurile provenite din fluctuatiile lunare de incasari.

Legea organica mentionata nu face o distinctie clara intre notiunea de buget al Statului si bugetele locale, amandoua fiind din acest punct de vedere acte prin care sunt prevazute si autorizate veniturile si cheltuielile publice aprobate de autoritatile competente.

Anul 1933 este anul in care prin adoptarea legii pentru organizarea finantelor locale se pun bazele legale ale bugetelor locale.