Curs 3. Sociologia familiei
calendar_month 27 Dec 2007, 00:00
Familia este, asadar, un grup cu baza biologica; solidaritatea membrilor sai este determinata, in primul rand, prin legaturi de sange. Toate celelalte raporturi familiale (alianta, rudenie spirituala) sunt asimilate acestor legaturi primare. Termenul generic prin care se defineste acest tip proximitate biologica si sociala a indivizilor este acela de rudenie. Rudenia poate fi, conform definitiilor din dictionare (v. Dictionarul de sociologie coord. de C. Zamfir si L. Vlasceanu), biologica sau spirituala. Exista, insa, un tip anterior de inrudire, rudenia mitica, cea care sta la originea sentimentului primar al solidaritatii organice .

Solidaritatea primitiva isi avea temeiul in asemanarea fizica a indivizilor. Conform acestei perceptii imediate, cel dintai criteriu de structurare a grupurilor sociale pare a fi fost cel sexual. in virtutea asemanarilor anatomice, femeile constituiau un grup distinct de acela al barbatilor. Aceasta identitate anatomica era inteleasa ca descendenta comuna dintr-un prototip mitic originar. Astfel, toate femeile societatilor primitive descindeau din aceeasi stramoasa mitica, iar barbatii erau toti reproducerile unui aceluiasi stramos. Identici fiind, solidaritatea insemna chiar consubstantialitatea lor, avand natura organica. De aceea, multe teorii sociologice pun la baza intelegerii naturii societatii relatia fraterna, insa nu pe cea de consanguinitate, insa, ci fraternitatea mitica. Biologia se supune, in aceasta ordine de intelegere a lumii, mitologiei, asa cum a facut-o multe mii de ani.