Curs Management. METODE DE PREVIZIUNE
calendar_month 05 Nov 2007, 00:00
METODE DE PREVIZIUNE
Dupa orizontul de timp pentru care se estimeaza evolutia viitoare a fenomenelor, previziunile pot fi: a) Previziuni de scurta durata (pana la un an). Previziunile din aceasta categorie cuprind obiective ale cadrelor de conducere operative si se refera la domenii ale activitatii curente privind: aprovizionarea, programarea unor actiuni operative, planificarea mijloacelor circulante necesare, elaborarea bugetului, gestiunea previzionala a personalului etc.

Previziunile de scurta durata sunt folosite pentru fundamentarea planurilor anuale. b) Previziuni de durata medie (intre 1-5 ani), care sunt utilizate pentru planificarea investitiilor, elaborarea strategiilor, proiectarea unor noi produse si servicii, planificarea pregatirii resurselor umane etc. c) Previziuni de lunga durata (sau strategice), care cuprind o perioada de la 5 la 15 ani si se refera la probleme complexe ale firmei cum sunt: stabilirea obiectivelor generale, extinderea activitatii, retehnologizarea, planificarea achizitiilor de tehnologie, planificarea surselor principale de materii prime.

Complexitatea ce caracterizeaza evolutia fenomenelor economico-sociale, care trebuie sa fie anticipate, solicita utilizarea unei diversitati de metode de previziune, prezentate in continuare. A) Metode de previziune intuitive (subiective). Se bazeaza pe tratarea intuitiva a problemelor care fac obiectul previziunii. Ele constau in formularea unor solutii pe baza capacitatii de creativitate individuala sau de grup, expresie a experientei specifice si a interpretarii logice a faptelor.