Factorii care influenteaza pretul Factorii care isi pun amprenta asupra stabilirii preturilor, respectiv a deciziilor referitoare la pret au fost grupati de profesorul Kotler in doua categorii, si anume factori interni si externi intreprinderii: din categoria factorilor interni fac parte: - obiective organizationale si de marketing;- obiective de pret;- strategia de marketing;- costurile;- alte variabile ale mixului de marketing. din categoria factorilor externi fac parte: - cererea;- concurenta;- perceptia cumparatorului;- membrii canalului de marketing;- alti factori ai mediului extern al intreprinderii.O alta clasificare a factorilor ce isi exercita influenta asupra preturilor este urmatoarea, care ia in calcul un numar de trei categorii distincte, dupa cum urmeaza: factori interni ai pietei: cererea, oferta, caracteristicile pietei; factori externi ai pietei: conjunctura economica, politicile de marketing practicate la un moment dat, conjunctura politica etc.; factori subiectivi: psihologia publicului, influentele exercitate de mediul social etc. Factorii de mediu ce influenteaza pretul unui produs sunt, la randul lor, extrem de numerosi: factorii economici: inflatia, fazele ciclului economic, efectul Griffen (in perioadele de criza cumparatorii se orienteaza spre bunurile de folosinta curenta, renuntand, mai ales, la bunurile de folosinta indelungata) si altii; factorii politico-juridici: politica fiscala, reglementarile legale referitoare la stabilirea preturilor si a reducerilor de pret; factorii tehnologici: sofisticarea modului de plata, variabilele de distributie etc.; factorii socio-culturali: sistemul de valori ce guverneaza societatea, efectul Veblen (un efect de snobism, conform caruia un produs cu pret ridicat poate sa certifice apartenenta cumparatorului / consumatorului acestuia la un anumit grup social). Asa cum produsul este definit ca un ansamblu de elemente corporale si acorporale, pretul, la randul sau, se afla sub influenta a doua categorii de factori: tangibili (calitatea, de exemplu) si intangibili (marca, de exemplu). Unii specialisti considera ca cei mai importanti factori ce influenteaza formarea preturilor sunt factorii economici, intre care se remarca: cererea pentru produsul respectiv, costul acestuia, nivelul calitativ, etapa din ciclul de viata in care se afla produsul, concurenta, strategia de distributie si cea promotionala etc.Dintr-o alta perspectiva de abordare, factorii care-si exercita influenta asupra preturilor pot fi grupati in urmatoarele categorii: concurenta; intermediarii; furnizorii; restrictiile guvernamentale. Indiferent de natura lor, organizatiile constituite pe criterii de profitabilitate (dar si numeroase organizatii publice sau non profit), stabilesc preturi pentru produsele / serviciile pe care le ofera. Chiar daca au nume diferite, prin functiile indeplinite, in esenta, multe concepte reprezinta, de fapt, preturi. Dintre acestea, cele mai cunoscute sunt: chiria pretul ocuparii temporare a unui spatiu; dobanda pretul banilor imprumutati; salariul pretul muncii; amenda pretul incalcarii legii; cautiunea pretul libertatii temporare; cotizatia pretul apartenentei la o organizatie; mita pretul "bunavointei"; tariful pretul unui serviciu; impozitul pe venituri pretul dreptului de a castiga bani; comisionul pretul unei intermedieri; onorariul pretul unei consultatii etc. In practica sunt utilizate mai multe categorii de preturi, unele dintre cele mai frecvente fiind urmatoarele: pretul rotund (de exemplu 1000, 10000 lei etc.); pretul magic (are ca terminatie cifra 9: 999 lei, 10199 lei etc.); pretul impar (de exemplu 995 lei ); pretul minim - o bariera din punctul de vedere al consumatorului, asociat, de regula, unei calitati insuficiente a produsului; pretul maxim - pretul pe care consumatorul este dispus sa-l plateasca; pretul negociat - pretul acceptat atat de vanzator, cat si de cumparator, pentru ca a fost stabilit in urma unei negocieri la care au participat ambele parti ; pretul recomandat de un anumit producator distribuitorilor cu care acesta lucreaza etc.