Curs Marketing: Mediul extern al intreprinderii
calendar_month 11 Oct 2007, 00:00
Pentru a valorifica in interesul sau oportunitatile, dar si pentru a se feri de primejdii, prima conditie este ca intreprinderea sa cunoasca componentele, fizionomia si mecanismul de functionare ale mediului, factorii care ii influenteaza activitatea de marketing si fortele ce afecteaza nivelul performantelor sale economice.
Profesorul N.AL. POP considera ca mediul extern al intreprinderii reuneste ansamblul de factori si forte externe acesteia, capabile sa influenteze mentinerea sau dezvoltarea schimburilor pe pietele pe care activeaza.
Unii factori variabili de mediu afecteaza toate ramurile si intreprinderile economice si nu pot fi stapaniti sau preveniti prin activitatile intreprinderilor. Acesti factori alcatuiesc macromediul. O intreprindere poate face foarte putin, aproape nimic pentru a-si influenta macromediul. Trebuie insa sa-si monitorizeze mediul si sa se pregateasca pentru inevitabilitatea schimbarilor. Aceasta inseamna intuirea naturii si dimensiunii potentialelor schimbari si intocmirea de strategii si programe, pentru a raspunde corect atunci cand ele se vor produce. Un exemplu interesant in acest sens ar fi structura populatiei dintr-o anumita tara sau zona.
Daca in acea zona sau tara se inregistreaza o scadere a natalitatii, producatorii de jucarii se vor afla - fara voia lor - in fata unei reduceri treptate a pietei de desfacere. Pe masura trecerii timpului va scadea si cererea de marfuri destinate adolescentilor (aparatura electronica si imbracaminte, de exemplu), tinerilor casatoriti (locuinte si obiecte de menaj), adultilor (automobile) etc. Aceste tendinte nu pot fi oprite de nici o intreprindere, insa acceptand inevitabilul, toate se pot pregati pentru schimbari, prin extinderea grupului tinta si reconsiderarea activitatilor de marketing.
Alti factori de mediu, insa, pot afecta unele intreprinderi mai mult decat pe altele. Acesti factori alcatuiesc micromediul. Un exemplu sunt concurentii: schimbarile in strategia unei intreprinderi dintr-o ramura oarecare vor afecta in mod sigur concurentii, pe masura ce clientii acestora sunt convinsi sa devina clientii sai. Insa, si intreprinderile celelalte pot dezvolta strategii pentru a contracara impactul schimbarilor produse la nivelul concurentei. In acest caz, intreprinderile pot face ceva mai mult decat sa anticipeze si sa raspunda schimbarilor din micromediu: ele pot influenta schimbarile si pot controla dimensiunile interferentei lor cu adversarii din aceeasi ramura de activitate.
Macromediul intreprinderii
Macromediul intreprinderii reprezinta ansamblul factorilor (variabilelor) ce constituie climatul general in care acesta isi desfasoara activitatea. Exista patru categorii de astfel de factori, care influenteaza modul in care intreprinderile isi abordeaza activitatile de marketing. In literatura, ei sunt cunoscuti sub denumirea de factorii STEP:
- factorii socio-culturali, care se refera la modelele de comportament ale consumatorilor pe o anumita piata;
- factorii tehnologici, care vizeaza amplificarea potentialului economic al societatii;
- factorii economici, care se concretizeaza intr-un sistem de fenomene (variabile) economice si modalitati de alocare a resurselor in societate;
- factorii politico-juridici, care se refera la mijloacele de control menite sa apere interesele indivizilor si societatii in ansamblu.
Noutati




