Continuitatea intre invatamantul prescolar si cel primar prin intermediul activitatii matematice
calendar_month 08 Iul 2010, 00:00
Deoarece matematica nu se invata numai de specialisti,ci ea face parte din cultura generala a oricarui cetatean si o invatam pentru a o folosi si a ne ajuta in practica.Este necesar ca elevii sa dobandeasca nu simpla instruire matematica,ci educatie matematica.

Activitatea matematica implica efectul gandirii,in primul rand al celei creative.in clasele primare se formeaza notiuni elementare,cu care omul va lucra pe tot parcursul vietii,notiuni pe care se cladeste intregul sistem de achizitii imperios necesare.Este incontestabila contributia matematicii la formarea unei gandiri logice,concrete si creative,la formarea unor deprinderi de munca,de ordine,de punctuatie.

Invatamantul prescolar are ca scop pregatirea copilului prescolar pentru activitatea din scoala precum si pentru formarea personalitatii copiilor in varsta de la 3 la 6 ani. Invatamantul prescolar urmareste stimularea dezvoltarii fizice si intelectuale , educarea estetica potrivit particularitatilor psihofizice varstei.

Interesul si preocuparea educatoarelor consta in o buna pregatire a tuturor copiilor in gradinita in vederea integrarii lor optime in activitatea din clasa I , prevenirea esecului scolar. Foarte important este ca prin munca educatoarelor sa se asigure sanse egale tuturor copiilor , sa beneficieze de acele influente educative care sa permita fiecarui individ sa realizeze un maxim de randament personal materializat prin dezvoltarea proceselor intelectuale.

CUPRINS

CUPRINS ...................................................................................................................2

INTRODUCERE........................................................................................................4

CAPITOLUL I -Obiectivele generale si specifice urmarite in vederea corelarii activitatii din gadinita si scoala.....................................................................8

CAPITOLUL II -Paralela intre metodele clasice si cele moderne folosite in cadrul activitatilor matematice in gradinita si scoala......................................... 11

2.1 Clasificarea metodelor de invatamant......................................................11

2.2 Metode activ - participative .....................................................................13

2.2.1 Conversatia ............................................................................. 14

2.2.2 Demonstratia............................................................................. 20

2.2.3 Exercitiul................................................................................... 24

2.2.4 Problematizarea ...................................................................... 30

2.2.5 invatarea prin descoperire........................................................ 34
CAPITOLUL III - Jocul didactic.......................................................................... 36

3.1 Jocul didactic in formarea personalitatii copilului prescolar.................. 37

3.2 Avantajele jocului didactic...................................................................... 39

3.3 Jocuri logico – matematice .Valoarea lor formativa ................................40

3.4 Clasificarea jocurilor logico-matematice................................................41

3.4.1 Jocuri de formare a multimilor................................................. 42

3.4.2 Jocuri de grupare a pieselor in cercuri................................. 43



3.4.3 Jocuri de ordine si succesiune prin asemanari si deosebiri.. 44

3.4.4 Jocuri de perechi ......................................................................45

3.4.5 Jocuri de constructie.................................................................. 46

CAPITOLUL IV - Folosirea fiselor cu continut matematic in activitatile

independente si creatoare............................................................................. 48

4.1 Modele de fise pentru munca independenta............................................ 50

CAPITOLUL V - Evaluarea - instrument de verificare si autoverificare a cunostintelor matematice dobandite in gradinita si scoala................... .60

5.1 Evaluarea initiala.......................................................................................61

5.2 Evaluarea sumativa....................................................................................62

5.3 Evaluarea continua – formativa..................................................................62

5.4 Activitati de evaluare..................................................................................63

CAPITOLUL VI -Cercetarea experimentala - Creativitatea in activitatile

matematice.......................................................................................................76

6.1 Punerea problemei si aspecte documentare...............................................76

6.2 Ipoteza cercetarii..........................................................................................77

6.3 Obiectivele cercetarii si stabilirea esantioanelor..........................................77

6.4 Aplicarea cercetarii si interpretarea datelor...............................................78