Elaborarea si implementarea strategiei de crestere in firma SC PETROM SA
calendar_month 10 Mai 2011, 00:00
Indiferent de forma juridica sub care se poate prezenta o firma, managementul modern al productiei industriale situeaza pe un prim plan elaborarea unor strategii economice adecvate care sa permita realizarea obiectivelor propuse in conditiile existentei unei puternice competitii pe piata interna si externa.
Importanta si necesitatea elaborarii si adoptarii unor strategii economice adecvate se impune cu atat mai mult cu cat, in mod deosebit dupa anul 1960 s-au obtinut mari progrese in teoria si tehnologia practica a managementului, privind definirea si aplicarea unor concepte moderne si s-au produs noi mutatii pe piata interna si externa.
La determinarea strategiei economice conducerea intreprinderii industriale trebuie sa tina seama de o serie de factori cu actiune crescanda si de mutatiile care au loc in preferintele consumatorilor, din randul carora pot fi amintite ca mai importante urmatoarele:
a) accentuarea competitiei intre diferitele firme pe pietele externe, intrand in competitie si firme apartinand unor tari din asa-numita lume a treia;
b) aparitia si extinderea unor noi tehnologii moderne de prelucrare, cum sunt sistemele flexibile de prelucrare, robotizarea s.a. care au condus la cresterea calitatii produselor si reducerea costurilor, scurtarea termenelor de punere pe piata a unor noi produse;
c) situarea pe prim plan in managementul productiei a elaborarii si aplicarii unor astfel de strategii de prelucrare care sa permita firmelor sã devina competitive la nivel mondial;
d) calitatea produselor oferite pe piete a crescut in mod considerabil si marirea pe aceasta baza a exigentelor consumatorilor sub raportul calitatii;
e) obtinerea de catre firmele care adopta strategii avansate de aplicare a noilor tehnologii a unor rezultate notabile privind cresterea productivitatii muncii si reducerea preturilor;
f) extinderea folosirii calculatoarelor electronice in managementul productiei, cu efecte pozitive asupra calitatii adoptarii deciziilor si a cresterii performantelor pe plan economic si tehnic.
Tinand seama de actiunea acestor factori si mutatii, o strategie economica trebuie sa defineasca prin obiective cat mai precise directiile de desfasurare a activitatii firmei astfel incat unitatea industriala sa-si mentina competitivitatea si, daca este posibil , sã permita o crestere a acesteia.
O buna strategie economica a intreprinderii industriale trebuie sa satisfaca urmatoarele exigente:
a) sa permita confruntarea eficienta pe piata interna si externa cu diferite alte firme, in conditiile unui mediu in permanenta evolutie;
b) sa faca fata cu succes prin produse noi sau modernizate exigentelor sporite ale consumatorilor sub raportul calitatii si al preturilor;
c) sa permita o perfectionare continua a structurilor existente, astfel incat acestea sa fie cat mai bine adaptate noilor exigente impuse de modificarile survenite in tehnologii, in pietele de desfacere si de cerintele crescande, in continua schimbare, ale consumatorilor.
Unitatilor industriale din tara noastra, pentru a putea deveni competitive trebuie sa tina seama de astfel de factori, de necesitatea de a-si insusi noile metode si tehnici ale managementului modern al productiei, de a elabora si aplica strategii economice moderne, asa cum au aparut si se dezvolta acestea in mod deosebit in ultimele decenii.
1.2. Strategia economica a unei intreprinderi industriale. Elementele definitorii. Clasificare.
Strategia economicã a unei intreprinderi industriale reprezinta un concept complex care defineste ansamblul obiectivelor economice pe care si le propun sa le realizeze conducerea intreprinderii industriale, stabilite pe baza de studii, cercetari stiintifice si prognoze, actiunile care trebuiesc intreprinse si modul de alocare a resurselor in vederea mentinerii competitivitatii si a dezvoltarii ei viitoare.
Pentru a putea formula in mod judicios o strategie economica trebuie sa se precizeze ca elemente de baza conceptele de obiective, scop, misiune, politici, proceduri si reguli de aplicare.
Conceptul de obiectiv este foarte important pentru definirea unei strategii economice.
Un obiectiv economic stabileste ce isi propune sa realizeze o anumitã organizatie, la un anumit nivel de atingere si in cadrul unui anumit orizont de timp. Un obiectiv pentru a putea sa isi atinga scopul trebuie sa fie precis formulat, sa fie cuantificabil si masurabil. O organizatie, de exemplu, poate sa-si fixeze ca obiectiv, cresterea cifrei de afaceri cu 10% pentru anul care urmeaza.
In raport cu orizontul de timp la care se refera, un obiectiv poate fi prevazut a fi realizat pe termen scurt, mediu sau intermediar, sau pe termen lung, iar in raport cu nivelul si extinderea influentei pe care o exercita asupra activitatii organizatiei, un obiectiv poate fi obiectiv organizational (daca se refera la ansamblul organizatiei), obiectiv divizionar (cand se refera la o anumita latura de activitate a organizatiei) si obiectiv departamental (daca se refera numai la un anumit departament al organizatiei).
Noutati




