Limbajul C pentru incepatori
calendar_month 11 Mar 2010, 00:00
directive preprocesare
declaratii globale
functie1
functie2
…………..
main
Orice program contine functia main care este functia principala a unui program. Executia programului incepe cu executia acestei functii.
Pentru specificarea explicatiilor necesare unei mai bune intelegeri si utilizari a programelor se foloseste comentariul, care are sintaxa : /*…………text comentariu…….*/ . Textul din comentariu poate avea mai multe linii .
Se poate folosi si forma: // ..............text comentariu caz in care comentariul se refera la textul scris pana la sfarsitul liniei respective.
Exemplu : Programul urmator va realiza doar afisarea unui mesaj cu ajutorul functiei printf.
#include<stdio.h>
/* includerea bibliotecii standard pentru citirea si scrierea datelor */
void main() /* functia principala */
{
printf(“Test C primul program !”); /* afisare mesaj */
}
1.2 Vocabularul limbajului
Elementele de baza ale limbajului, numite si entitati sintactice sau atomi lexicali, fac parte din urmatoarele categorii :
- cuvinte rezervate : sunt nume rezervate instructiunilor, tipurilor fundamentale si sintaxei de definire a functiilor si a tipurilor de date
- identificatori : sunt nume de date, constante sau variabile. Sunt formate dintr-un sir de caractere care incepe cu o litera sau cu ‘_’ , urmatoarele caractere putand fi litere, cifre sau ‘_’
- constante : sunt valori fixe reprezentand caractere, siruri de caractere, numere intregi sau rationale
- delimitatori : reprezinta simboluri care separa entitatile (spatiu, tab etc) .
Observatie : limbajul C face distinctie intre literele mici si mari, deci identificatorul n este diferit de identificatorul N.
CUPRINS
CAP.1 ELEMENTE DE BAZa ALE LIMBAJULUI C 7
1.1 Structura unui program C 7
1.2 Vocabularul limbajului 7
1.3 Tipuri de date 8
1.4 Directive preprocesor 9
1.5 Exercitii si teste grila 9
CAP.2 TIPURI FUNDAMENTALE DE DATE 11
2.1 Prezentarea tipurilor 11
2.2 Constante 13
2.3 Variabile 15
2.4 Exercitii si teste grila 15
CAP.3 FUNCtII DE INTRARE/IEŞIRE STANDARD 18
3.1 Clasificarea functiilor de intrare/iesire 18
3.2 Functiile getch si getche 18
3.3 Functia putch 19
3.4 Macrourile getchar si putchar 19
3.5 Functiile gets si puts 20
3.6 Functia printf 22
3.7 Functia scanf 25
3.8 Exercitii si teste grila 28
CAP.4 OPERATORII LIMBAJULUI C 35
4.1 Precedenta operatorilor 35
4.2 Operatorul de atribuire simpla 36
4.3 Operatori aritmetici 37
4.4 Operatorii relationali 39
4.5 Operatori logici 39
4.6 Operatorii la nivel de bit 40
4.7 Operatori compusi de atribuire 44
4.8 Operatorul de conversie explicita (cast) 46
4.9 Operatorul sizeof 46
4.10 Operatorii de adresare 47
4.11 Operatorul conditional 47
4.12 Operatorul virgula 47
4.13 Exercitii si teste grila 48
CAP.5 STRUCTURI DE CONTROL iN LIMBAJUL C 56
5.1 Instructiunea vida 56
5.2 Instructiunea expresie 56
5.3 Instructiunea compusa 57
5.4 Instructiunea if 58
5.5 Functia standard exit 60
5.6 Instructiunea while 62
5.7 Instructiunea for 64
5.8 Instructiunea do-while 66
5.9 Instructiunea continue 69
5.10 Instructiunea break 70
5.11 Instructiunea switch 72
5.12 Instructiunea goto 76
5.13 Functiile standard sscanf si sprintf 77
5.14 Header-ul ctype.h 80
5.15 Functii matematice uzuale 81
5.16 Exercitii si teste grila 82
CAP.6 TABLOURI 92
6.1 Declararea tablourilor 92
6.2 Initializarea tablourilor 93
6.3 Prelucrari elementare ale vectorilor 93
6.3.1 Citirea elementelor unui vector 94
6.3.2 Determinarea elementului minim/maxim 94
6.3.3 Determinarea primului element cu o anumita proprietate 94
6.3.4 Determinarea ultimului element cu o anumita proprietate 95
6.3.5 Eliminarea tuturor elementelor cu o anumita proprietate 95
6.3.6 Eliminarea elementului din pozitia k data (1<=k<=n) 96
6.3.7 Inserarea unui element y in pozitia k data (1<=k<=n) 96
6.3.8 Permutarea circulara cu o pozitie spre stanga 96
6.3.9 Permutarea circulara cu o pozitie spre dreapta 96
6.3.11 Algoritmul de cautare binara 98
6.3.12 Interclasarea vectorilor 98
6.4 Prelucrari elementare ale matricilor 99
6.4.1 Citirea elementelor unei matrici 100
6.4.2 Tiparirea elementelor unei matrici 101
6.4.3 Determinarea elementului maxim/minim 101
6.4.4 Identificarea elementelor specifice unei matrici patratice 101
6.5 Exercitii si teste grila 102
CAP.7 POINTERI 111
7.1 Variabile pointer 111
7.2 Aritmetica pointerilor 113
7.3 Legatura pointer – tablou 115
7.4 Exercitii si teste grila 121
CAP.8 ŞIRURI DE CARACTERE 129
8.1 Folosirea sirurilor 129
8.2 Tablouri de siruri 130
8.3 Functii standard pentru prelucrarea sirurilor de caractere 130
8.3.1 Lungimea unui sir de caractere 131
8.3.2 Copierea unui sir de caractere 131
8.3.3 Concatenarea sirurilor de caractere 133
8.3.4 Compararea sirurilor de caractere 134
8.3.5 Cautarea in siruri de caractere 135
8.4 Exemple de utilizare a functiilor standard 135
8.5 Functii pentru conversii de date 138
8.6 Exercitii si teste grila 140
CAP.9 STRUCTURI 147
9.1 Definirea tipurilor structura 147
9.2 Initializarea structurilor 149
9.3 Operatii permise asupra structurilor 150
9.4 Exercitii si teste grila 152
CAP.10 EXPLOATAREA FIŞIERELOR 154
10.1 Notiunea de fisier 154
10.2 Deschiderea unui fisier 154
10.3 inchiderea unui fisier 155
10.4 Functia de verificare a sfarsitului unui fisier 155
10.5 Functii de citire/scriere caractere 156
10.6 Functii de citire/scriere pe siruri de caractere 157
10.7 Functii de citire/scriere cu format 160
10.8 Functii de citire/scriere a fisierelor pe blocuri de octeti 161
10.9 Functii pentru aflarea pozitiei curente si schimbarea ei 162
10.10 Exercitii si texte grila 162
RaSPUNSURI LA TESTELE GRILa 168
BIBLIOGRAFIE 170
Noutati




